olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Hóban nem működik!

2017. február 08. 10:10 - Dombóvári Mihály

Nehéz helyzetben, pont mikor szükség lenne rájuk, a vezetéstámogató rendszerek gyakorta cserben hagyják a sofőröket. A Kia csokorba szedte a példákat.

Van egy olyan gondolatom, hogy minek bevezetni valamit addig, amíg nem működik közel tökéletesen. Vagy legalább nem nyújtja azt a segítséget, amit a vásárló elvár tőle – és a gyártó ígér. Ez a gondolatom évekkel ezelőtt támadt, a vezetéstámogató rendszerek dömpingjének a hajnalán, mikor a második-harmadik tesztautóban is inkább idegesítettek, mintsem hasznosak voltak az említett halmazba tartozó eszközök.

Például a táblafelismerők. Kb. 50 százalékos volt eleinte a találati arányuk. Ja, hogy a 80-as megengedett sebességhatárt 30-nak vélte, ugyan már. Gondoltam idővel javul a felismerési arány, de nagy jóindulattal a mai új autókban is maximum 70-75 százalékos. Persze móka ezt figyelni, egész addig, amíg a sofőr felülbírálhatja a rendszer észleléseit: tehát nem veszem be, hogy a nulláson harminccal kéne mennem mindenféle útfelbontás vagy különleges eseménymentes szakaszon. Persze ha ennek a táblafelismerőnek az adatait felhasználja más rendszer is, például az adaptív tempomat, az már kezd kellemetlenné válni, bár a GPS alapján a térkép-adatbázissal is dolgoznak, akkor gondolkodhat a szoftver is legalább.

kia_nyito.jpg

Szép ez a kocsi, és más értékei miatt becsülöm is, sőt merem ajánlani a kategóriában kutakodók számára

Az ősszel nálam kezdte a tesztköreit futni a Kia Optima plug-in hibrid. Minthogy a gyártóknál komoly a piaci verseny a vezetéstámogató rendszerek terén, ebben is volt jócskán. Kötelességtudatból kipróbálom-használom őket, és ha több nap után sem látom az értelmüket, vagy zavarnak, akkor kikapcsolgatom a tetszési indexemnek megfelelően. Sőt, még a gépkönyvet is át szoktam nézni (bár néha unalmas), de sokszor megéri. Igazi csemegét találtam a parkoló-asszisztens rendszer ismertetőjénél.

img_6165-002.JPG

Ez a téma első oldala, hogy miket lehet a rendszer használatával tenni

Le is fotóztam, íme, hogy mi a nagyon nem életszerű, de felettébb önkritikus a gyártó részéről. Röviden a lényeg: be- és ki tud állni sofőri pedál és váltókezeléssel párhuzamosan és a menetirányra merőleges parkolóhelyekre-ről a kocsi a rendszer aktiválásával. (Soha nem felejtem el, kábé kilenc éve a Ford belgiumi fejlesztőbázisán mutatták be az akkori új ilyen eszközöket. Köztük a parkolássegítőt: ezzel a gyári ember beállt két kocsi közé párhuzamosan. Majd kiállt és kért egy önkéntes újságírót. Beült egy ötven körüli ember a Focusba, elindult, a rendszer magától kormányozott, és bumm neki megy a másik parkoló Fordnak. Az emberi psziché működését nem tervezték bele a dologba, a vezető a pedálokat sem kezelte. Hangsúlyozni kellett volna, hogy csak félig önműködő. A következő videón persze nem ez a vicces-szomorú jelenet látható, hanem utána hírneves kollégám ügyes és okos beparkolása ugyanott, ugyanakkor, ugyanazzal a finoman puffos, de külsérelmi jeleket nem viselő autóval.

De visszatérve a Kia Optimára, a gépkönyve becsületesen (vagy bepereléstől tartva) felsorolja, hogy mikor nem használható a parkolás segítő rendszer (kövesd az ábrákon): lejtőben, hóban, szűk utcában, 45 fokos parkolók esetén, göröngyös úton, teherautó mögött, oszlop mellett. Csupa olyan helyen ami a valós életben azért elő szokott fordulni.

img_6167-004.JPG

Szóval ugye lejtőben ez nem használható (tehát amint nehezednek a körülmények, és ha valakinek nehezen megy a parkolás, pont ekkor jönne jól a segítség, de nem itt már nem lehet)

img_6168-005.JPG

És hóban, szűk utcában, és 45 fokban (mármint nem hidegben vagy hőségben, hanem a menetirányhoz képest) sem ajánlott a használat

img_6169-006.JPG

A kátyús-göröngyös út, a teherautó közelsége, és az oszlop se teszi magabiztossá a Kiát

img_6170-007.JPG

És végezetül, bár az ábra lényegében mint egy korábbi, de fal mellé sem állhatunk a gépezet segítségével

Hát nem tudom, én nem rendelném meg sok-sok pénzért ezt a rendszert, amely a csúcsverzióban széria. Azért nem rendelném meg, mert olyan poén persze, ahogy tekeri a kormányt, és az első ilyen tesztautót (egy Skoda Yeti volt) még a benzinkutas srácok kedvéért is beparkoltattam, de a gyakorlatban nemigen használja az ember. Lassú a folyamat, macerás, nélküle sokkal gyorsabb a parkolás (ez a videón is látszik). Persze a kép ennél árnyaltabb, mert a négy felszereltségi szintből az említett Optima csúcsverzió mellett a harmadik felszereltségi szinten állóba kérhető magaparkolás a Techno csomagban 650 000 Ft-ért (így  túl sokaknak nem fog dilemmát okozni). De…

A Techno csomag sok egyéb mást is tartalmaz (zárójelbe odaírom kéne vagy nem kéne): AEB autonóm vészfékrendszer (nem kéne, jól kiképeztek a vezetéstechnikai sulikba, fékezek ha kell pimaszul, és a vészfékrendszerek eddig inkább kellemetlenkedtek: például felüljárón kanyarba gyorsan hajtva befékez, mert az ívben elforduló szallagkorlátot akadálynak véli, szűk kanyarodó kisutcában befékez, mert a szabályosan parkoló autót akadálynak véli mert nem értelmezi-észleli, hogy kanyarodik az út mindkét esetben. Kikerülőmanővernél a kormánymozdítás előtt besatuz, mert nem tudja, hogy kikerülés a terv,  sőt sietős beparkoláskor is satuzott már be 80 cm-re a mögöttem állótól, mert gondolta rombolni fogok - az asszisztensek igen lassú észlelési-, reakcióidőket és alapvetően rém benyugtatózott cselekvési tempót feltételeznek a sofőrről. Szerintem sokkal biztonságosabb, ha valaki megtanul rendesen fékezni egy vezetéstechnikai tréningen.) Mindezen eseteket nem az Optima produkálta, hanem a többiek, de ez nem jelenti azt, hogy az Optima ne lenne képes rá, egyszerűen nem voltam olyan forgalmi szituációban, bár kis utcákban parkoló autókat mindig kerülgetek, tettem ezt a Kiával is. De mint említettem az elején, ha valami zavar és kikapcsolható, akkor azt viszonylag gyorsan kiiktatom. A biztonságos vezetés egyik alapja, hogy a sofőrt feleslegesen ne idegesítse semmi, ne terelje el a figyelmét.

Folytatva a Techno csomag tartalmát: BSD holttér figyelő rendszer keresztirányú forgalom felügyelettel (a holttérfigyelő okán nem kéne, mert ezek a rendszerek megint túl nagy ráhagyással dolgoznak, akkor is figyelmeztetnek, mikor még nincs miért. Ellenben a keresztirányú forgalom figyelő miatt mégis kéne, mert az hasznos a parkolóhelyről kitolatásoknál), HBA távolsági fényszóró asszisztens (nem kéne, be tudom kapcsolni), ECS ektronikusan vezérelt felfüggesztés csak 1.7 DCT (kéne, jó dolog), adaptív LED fényszóró (nem kéne, a legtöbb túl kontrasztos, tehát éles a határ a megvilágított és a megvilágítatlan terület között, engem zavar), 360 fokos kamerarendszer és adaptív tempomat (lehet, hogy maradhatna, jópofa a kamera, néha hasznos is, tempomatot nem használok, lehet ködben az adaptív előnyös, ha belelát a tejfölbe, ki kéne próbálni).

Így tehát a kéne-nem-kéne játék szerint mégiscsak van olyan eszköz a Techno csomagban, amit esetünkben most én, szívesen vállalnék az autóban. Tehát, ha a csomag sarkában ott a parkolási huncutság a maga kivételeivel, sok vizet nem zavar. Nem aktív, nem folyamatosan jelenlevő rendszer, csak egy lehetőség. Önállóan nem adnék érte, így csomagban úgy tűnik igen. Persze már ha Kia Optima vásárló lennék.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr2512111389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

lynx123 2017.02.10. 19:28:26

Ezek a támogató rendszerek az emberi hibák következményeit próbálják elkerülni.
" A biztonságos vezetés egyik alapja, hogy a sofőrt feleslegesen ne idegesítse semmi, ne terelje el a figyelmét." Ez az állítás igaz, csak a kedves szerző nem veszi figyelembe, hogy ma vannak jól működő vezetést támogató rendszerek is. A cikk azt sugallja, hogy menj el egy tréningre, az többet ér. A baj csak az, hogy a tréning nem zárja ki az emberi hibát: a fáradtságot, a figyelmetlenséget. Ezért nem szerencsés pejoratívan fogalmazni életmentő műszaki megoldásokról.

Ződ2000 · http://autossagok.blog.hu/ 2017.03.24. 15:12:58

Én szeretem ezeket a kiegészítőket, mindig is szerettem, már a tempomat óta. Nem szabad úgy kezelni, hogy 100%-ig megbízhatóak és akkor nem lesz gond. De sok mindenben megkönnyítik az életünket.
Nem hátrány ha rendesen megcsinált rendszert kapunk, a Volvo vagy a Tesla rendszeri elég jól működnek, ahogy láttam az infinitié is de az emberi hülyeségert nem lehet túlbecsülni (érdemes rákeresni amikor sörösdobozzal hackelik meg a kormányfogást megkövetelő rendszereket).

Amúgy a blog nagyon jó, klassz volt átfutni.