Az első lépés a tükörlap kipattintása
Hányszor halljuk ezeket: minek szórod a pénzt erre az öreg kocsira, sőt egyáltalán a kocsira? Minek töltöd ezzel az idődet? Persze kezdhetném a magyarázkodást, hogy mert jobb a nagy tükör látószöge, jobban látható, ha indexelek, ráadásul öt évvel fiatalabbnak hihető a kocsi, hiszen úgyis szép az állapota. Kezdhetném, és mindez amit felsoroltam igaz is, de nem kezdem, mert valójában azért kell az indexes tükör mert jólesik. Jó dolog utánajárni, megszerezni, közben jó arcokkal beszélgetni, megvitatni, majd ha megvan a tükör akkor szétszedni ügyesen nem eltörve. Menni a fényezőhöz, ahol büdös van, de az igazán jó szag, mert ott születnek a csúnya dolgokból az újszerű dolgok: már ha ügyes a fényező.
Az egyikből már kiszedve az állítómotor
Szóval ezért jött a dolog, hogy a VW Passat B5.5 szériavégi, indexes tükre ugorjon a szériakezdő kocsimra. Ahogy az ember beleereszkedik a típusra szakosodott emberek világába, mint könnyűbúvár a tengervízbe, úgy éri egyre több benyomás, úgy lát meg egyre több játéklehetőséget az autójában. A korábbi bejegyzésben említett döntés, mely szerint nem kerül eladósorba a Passat, hanem továbbszolgál, de ehhez kap egy kis gatyábarázást, terelt be ebbe a világba.
Egy kis youtube segítség (a szerelőkesztyű a csomagtartó tartozéka)
Amikor elkezdtem fényszórókat, ajtókárpitokat keresni, elég gyorsan beálltam az FB-n lévő „Passat B5 5.5 adok-veszek” csoportba. Jó aktív a felhozatal, hamarosan már függőként nézi az ember ki mit rak fel, milyen érdekes holmit, és ha nem is akarom megvenni, érdekel az ára, és hogy mire kerül. Idővel olyan érzésem lett, mintha minden utcavégi ház belső udvarán Passatot bontanának, Mosonmagyaróváron át Záhonyig. És tényleg bontanak is, jó kis iparág lett.
És lent van a tükörház (egyben)
Persze az megdöbbentő, hogy bontottan elkelnek az olyan biztonsági kockázatot hordozó alkatrészek is, mint a lengőkarok, vagy fékbetétek. Sőt néhányan meg mintha függők lennének, és azt is bontottan veszik, ami újként olcsóbb az alkatrészboltokban: persze az nem gyári. Ez is érthető, mert belefutottam olyan, az első lökhárítóba való középső rácsbetétbe, amit újként vettem, de egy másodpercig sem marad a helyén, a műanyag fülek nem érnek el a helyükre, pont kisebbek mint kéne. Csavarral lehetne rögzíteni, na de olyanom van, a viharvert gyári.
És mindkettő lent van
Mintha egy februári szürke napon történt volna, hogy az a gondolat rázott fel, hogy napfényt hozhatna a második hónap kietlenségében egy kései indexes tükör beszerzése és felszerelése az eredeti aszimmetrikus méretű kocka tükrök helyett. A gondolatot azonnal telefonálás követte, amelyből kiderült, hogy a felfogatás csereszabatos, a bekötés megoldható, és igen pont van két ilyen tükör a felhívott srácnak, akivel nem ez az első boltolásunk, a bizalom már felépült. Annyi a másság, hogy ezüstszínű a tükör. Nem baj, küldd!
Teljesen darabokra szedve (lehet letisztítani az alkatrészeket)
És azért nem baj, mert március elsejére már be volt jelentve az autó fényezőhöz, hogy a kőfelverte géptetőt újrafújják. Mellé fér a két tükörház is. Meg is jöttek, profin becsomagolva. Másnap már ott is voltam Újpesten a fényezőnél, az ARD Color oktatóközpontjában. Megszoktam, hogy autós fronton nagyjából mindenki varázsló, így kitettem a tükröket a munkaasztalra, hogy itt van, lehet szétszedni. Tamás a fényezőmester ránézett, majd két szóval jelezte, hogy ő nem, de majd én szétszedem, mert ez elég törékeny holmi, és trükkösen bontódik.
Kezdődhet a csiszolás
Ez hirtelen új szituáció volt, de hát elővettem a mindenttudó csavarhúzót és lássuk miből áll össze a tükör. Forgattam egy darabig mint majom a legósdobozt, majd úgy döntöttem a tükörlap kipattintásával kezdem, mert más biztató út nem látszott. A tükörlapnak nincs trükkös rögzítése, befelé ki kell téríteni teljesen és félig mögé nyúlva óvatosan ki lehet billenteni a helyéről. Tovább lépésként kiszereltem a motoros állítómagot is. Így szétnézve a tükörtokban, meg felmérve milyen alakú alkatrészekből áll, úgy döntöttem, hogy a törések elkerülésére megnézek a Youtube-on egy leszerelést, ez már bevált a lambdaszonda cserénél is, és a bicskakulcs szétszedésénél is.
Állványra rögzítés a fényezéshez
Az elsőnek nézett angol videó igazán a saját szerszámát akarta szerintem eladni, ahol mutatta, ott benyúlkálva semmi nem történt, csak közel kerül az ember a műanyagtöréshez. Éreztem, hogy nem az a jó vágány, így kerestem másik videót, ami történetesen német volt, és épp egy Sharan hasonló tükrét szerelte szét. Pont azokat a csavarokat csavarta ki, amelyekre én is gondoltam, majd egy finom egyszerű mozdulattal leszedte a tükörházat. Na ezt pont így tettem én is. Gyönyörűen szétjött. Ezután kiszereltem az indexeket is, egyrészt mert az egyik törött volt (kaptam hozzá cseredarabot), másrészt, mert arra gondoltam fújjuk meg az indexbúrákat finoman sötétített lakkal, harmadrészt, hogy eltakarítsak minden alkatrészt.
Be a kamrába
Így átadhattam a tükörházakat fényezésre. Kezdődött a csiszolással, durvábbtól a finom felé, majd zsírtalanítás és állványra rögzítés. Az indexeket is finoman átfutotta Tamás csiszolóval, majd maszkolta és ez is ment a kamrába. Már kész vannak a holmik, mind a csomagtartóban, de megmutatni akkor fogom, amikor a felszerelésen túl vagyok.
És itt már lefújva