olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Teszten egy majdnem tuti VÉDA-jelző

2017. március 11. 16:26 - Dombóvári Mihály

A fejből ismert VÉDA-kapukon túl azért van jó néhány, amibe bambán bele lehet futni. Mondjuk, ha éppen telefonál és nem figyel az adott tag!

blue_alertimg_7393-0110.JPG

Jobb, ha az elején meggyónok és elárulom, hogy igen, szoktam gyorsan hajtani, tervezetten és nem tervezetten egyaránt. A tervezett ugye a „na itt kicsit megtolom” hangulat, amit kiválthat egy szép országút, egy tiszta (és ismert) autópálya (amit minden autós tesztben német autópályának hívunk), vagy hogy húha sietni kell, mindenütt tegyünk rá pár még tűréshatáron belüli százalékértéket a legnagyobb megengedettre (kivéve a kanyarokban, mert ott mehet húzósan – egyedül vagy baráttal az autóban).

A nem tervezett gyorshajtás az kellemetlenebb. Megszokott helyen váratlan sebességkorlátozás. Idegen helyen váratlan sebességkorlátozás. Hú ez már nem országút, hanem gyepüs városszél, csak olyan mintha. És vannak az akcióból adódók: előzni elég nehéz sebességhatárt betartva, saját sávba visszatérve nem garantált a sebességhatár betartása. És van akinek a jobb lába nem működik sebességtartó automataként (az enyém igen), és hajlamosak a sofőrök, főképp jobbféle, csendes utasterű autókban szép lassan behatolni a tiltott sebességzónákba, úgy hogy észre sem veszik. Na ezeket már nem ragozom tovább, mindenki ült már autóban.

Alapvetően a figyelem, az utak és az autó ismerete, az utakon a „másokra való vigyázás” azért alapvetően megóvja a jó vezetőt a gyorshajtások retorzióitól. De persze nem mindig, sok mindent kitalált már a hatóság, hogy a gyorshajtásokat kiszűrje: traffipax-razziák, telepített trafik, és voltak vadászautók is. És a periódikusan érkező új traffipax beszerzések is mindig hoznak egy fél évet, amikor mindenhol, mindenhonnan levadászhatják az embert. Ezek (mármint néha a módszerek) jogosságát, vagy jogtalanságát nem vitatnám. A kresz adott, be kéne tartani. Akkor várhatjuk el a másiktól is, hogy betartsa.

Ezek sorában a tavalyi témastressz a VÉDA kapuk üzembe állítása volt. Mondhatnánk, hogy ebbe belefutni azért tehetség kell, mert elég nagydarab objektumok és előre is jelzettek. És mégis sikerülhet. Egyrészt vannak olyan helyszínek (főleg kisvárosokban, falvakban), ahol olyanok a terepviszonyok, illetve az előjelző tábla kihelyezése, hogy ha valaki gyorsan jön, és nincs helyismerete, az bizony belefut. És van olyan szituáció is: mondjuk este, autópálya, kicsit esős is, és mondjuk a nagydarab éppen előzött kamion eltakarja a táblát, és már ott is a kapu és a pénzért készülő fotó.

blue_alertimg_6884-0010.JPG

Megjött a készülék, kibontás előtt

 

A hosszú felvezető értelme, hogy indokoljam, miért adok helyt az igénynek, hogy bizony jó lenne ha valami előrejelezné ezeket a helyeket. Akkor is, ha nem tervez gyorshajtást az ember, csupán nem szeretne véletlenül belefutni. Gondolom azért csípőből jön a válasz, hogy waze, meg új navi cuccok. Igen helyt adok, azonban ne feledjük azt se, hogy nem feltétlenül aktiváljuk az alkalmazásokat, mert máshol jár az ész, illetve az okostelefonok, azért alapvetően telefonok, tehát a befutó hívás, üzenet, előnyt élvez a többi funkcióval szemben, tehát vannak vaküzemmód szakaszok is (vagy a készülék funkcióelőzése, vagy a sofőr figyelmének elterelődése – intézi a hívást – miatt, tehát hiába jelezne mást az eszköz, arra épp nem figyel az ember).

blue_alertimg_6887-0020.JPG

A doboz tartalma

 

Tehát még mindig van-lehet helye a traffipax jelzők új generációinak. Annak ellenére, hogy a sebességmérés eltolódása a lézer-technológia irányába az előrejelzés esélyeit nagyban szűkítette. De közben a GPS alapú technológiák váltak filléressé, és ezek kifejezetten jól működhetnek a telepített ellenőrző rendszerekre való figyelmeztetésnél. Már jó 7-8 éve, hogy használatra kaptam egy Ellitech nevű készüléket. Ennek a központi egysége tartalmazza a GPS azonosítót és a készülék agyát (meg kijelzőt stb.) és két kiegészítő egységgel lehet bővíteni, egy lézer érzékelő dióda fejjel és egy radarhullám érzékelő fejjel. El is játszottam vele, már csak azért is, mert akkoriban sokkal aktívabban (mondjuk az idő 85 százalékában) használtam tesztautókat, és kerestem valami hatékony és mobil eszközt, amit nem kell fixen beépíteni a kocsiba.

 blue_alertimg_6889-0030.JPG

A felső kezelőszervek

 

Az akkori autómba, az E30-ba be is szereltem a fejeket a hűtőmaszk mögé, majd a Passatba már csak a lézerfejet, ehhez volt egy kiegészítő szivargyújtó táp, ami hangjelzéssel riasztott, így egyszerüsítve a dolgot (tehát a központi egység nélkül, függetlenül is üzemelt). A központi egységet vihettem magammal a tesztautókba. Amíg tartott az újdonság varázsa a radarfejet is hordoztam, a fejtámla alá szorítva kilátott és egész hatékonyan jelzett. Később tönkrement a lézerfej (kiesett lökhárítórácsostól egy szerelés után rosszul rakták vissza) mert megkóstolta az aszfaltot. Lassan a fej-eszköz is a fiókba került, meg a radarérzékelő is, mert lejárt az ideje a lézerek térhódítása miatt.

blue_alertimg_6891-0050.JPG

Saját akkus a szerkezet

 

Tavaly a VÉDA felszerelések okán megnéztem az Ellitech egység importőri honlapját, és feltették az új adatbázist a VÉDÁkkal. Bementem a srácokhoz, mert nálam nem futott le a frissítés, de segítettek, így újra hadrendbe állt a készülék. Igaz nem túl aktívan, mert a napi rutin nem igényelte. Karácsony előtt újra hívtak a detektorboltosok, hogy lenne tesztre egy Blue Alert Gold nevű készülék, pont ilyen VÉDA szakos. Elhoztam, pontosabban elküldték futárral.

blue_alertimg_6890-0040.JPG

A készülék oldala

 

Lényegében egy GPS alapú eszköz, a meglévő adatbázis alapján riaszt a mérési ponthoz közeledve (nem csak VÉDÁ-ra, hanem minden telepített eszközre, régebbire is). Plusz szolgáltatása, hogy bluetooth-szos telefonkihangosítóként is működik. Szépen összerakott holmi, tartozékokkal, magyar nyelvű leírással. Adnak rögzítőket is hozzá, az egyik egy műanyag csúszka csipesszel, amellyel felrakható a készülés a napellenzőre, ez akkor jó, ha valaki kihangosítóként is üzemelteti.

 

blue_alertimg_6940-0070.JPG

A készülék a napellenzőn: ez a mobiltelefon-kihangosítós hely

 

Igaz a napellenzőn a pozíciója fejjel lefelé alakul, de a kijelző átprogramozható, és máris nem fejjel lefelé mutatja a lényeget. Kevés a kezelőszerve, így a programozás, bár egyszerű, de figyelmet igényel. A már veterán korba jutó Ellitech készülékemhez képest a kihangosításon túl van egy további előnye, hogy akkumulátoros. Tehát nem igényel folyamatos tápot, márpedig a szivargyújtó csatlakozó egyre gyakrabban foglalt más eszköz által. Az akku elég sokáig bírja, tölthető szivargyújtó csatlakozón át, vagy USB-porton keresztül is.

Elkezdtem használgatni, kipróbáltam a kihangosító funkciót, működik, de én mondjuk személy szerint nem szeretem a kihangosítást, így ezt a továbbiakban nem használtam. Mondjuk, hogy a napellenzőről is fog GPS jelet az ügyes, a napellenzőt viszont nem lehet rutinból lehajtani, mert rajta van a készülék. Az engem jobban érdeklő VÉDA-jelző funkció próbájához a műszerfalra tettem. Az M3-as bevezetőjén lévő kapunál próbáltam először, jelzett is, csak a térbeli helyzetben volt csúszás, jó 100 méterrel odébb gondolta a készülék a kaput – így értelemszerűen csökken a reakcióra rendelkezésre álló idő. Megpróbáltam más helyeken is, ugyanezt tapasztaltam.

Álló helyzetben a készülék az időt mutatja, menet közben (ha nincs más mondanivalója) akkor az aktuális sebességet. Itt csak egy érzés volt, mintha a sebesség-változásokat is késve követné. Felhívtam a detektorboltot, hogy ez miért lehet, azt mondták, hogy a fűtött-, vagy színezett szélvédő bezavarhat. Úgy tudom nekem egyik se, de ki tudja mit kevernek az üvegbe adalékként. És ha már jelzi a sebességet, a sebesség túllépésért is szól, ez elég idegesítő, és az utasok is felkapják rá a fejüket, ráadásul érces női hang angolul dumál, 130-körül haladva minden 131-nél (még nincs magyar nyelvű szoftver, 5 nyelv a választék, ha jön az ingyenesen lefrissíthető lesz). Szerencsére ez a funkció kikapcsolható: bár a fent említett sofőrtípusnak, aki nem tud stabilan sebességet tartani és nincs sebességtartó automatika a kocsiban, annak bizony előnyös használnia ezt a funkciót.

blue_alertimg_7411-0150.JPG

Tölthető szivargyújtócsatlakozóról is

 

Majd gondoltam egyet, felébresztettem a régi Ellitech-et, hasonlítsuk össze őket. A műszerfalra egymás mellé tettem a kettőt, a régit rádugtam a szivargyújtó csatlakozóra, mert annak kell a táp. Később már a másikat is tölteni kellett, de ez mellékes. A két készülékkel irány az út, csavargás a város körül. M1-M7 közös bevezetőjét mindkettő szépen jelezte, de az új fáziskéséssel megint. Utána jelezték a már leszerelt ex-osztyapenkói ős buszsáv figyelőt is. Hasonlóképp zavarba hozta őket az M1-en a Biatorbágy előtti is – az egyes úton haladva is figyelmeztettek rá.

Átmentem az M3 felé, a Szerencs utcait jelezték, de az új mindenütt késett. Majd az M3-on a mogyoródi lejáró előttit nem jelezték. Ekkor újra hívtam a srácokat, akik megmosolyogtak, mert hát az VÉDÁnak kinéző autópálya-rendszám ellenőrző, előjelző táblája sincs. Akkor már ezt is tudom. Rá pár napra az esetről mit sem tudó rendőr ismerősom tett fel FB-re belterjes, de nagyon igaz humor-képet, amelyen két rendőr szakad meg a röhögéstől, és a képaláírás szerint ezt mondják: „Azt mondja minden rendőr hülye, de ő lassít negyvenre a matricakapu alatt!!”.

17190756_1416998025017217_8079649467281942762_n.jpg

 

A kocsiban igyekeztem megörökíteni a késés-dolgot, nem teljesen sikerült, mert a Blue Alert kijelzője nem fényképezőgép barát, vagy alig látszik, vagy semmi nem látszik – nehéz beletalálni a „a villogási frakvenciájába”. Persze az is lehet, hogy az Ellitech még a GPS nyugati műholdakat fogja, a Blue Alert meg a Glonaszt, és az utóbbiak jeleit torzítják a ruszkik. Vagy fordítva és az amcsik torzítanak, nem tudom, Ukrajna, Szíria, vagy más titkos vagy kevésbé titkos hadművelet miatt.

blue_alertimg_7402-0130.JPG

Befelé az M3-as bevezetőjénél a Szerencs utcai kereszteződésben a lámpa piros jelzésénél állva a sorban, még a VÉDA kapu előtt ezt jelezték a készülékek

 

Visszatérve a készülékekre, vagy az újabb készülékre, hasznos holmi lehet, főleg nem megszokott helyen autózva, ha az adott autós nem használja az okostelefon alkalmazásokat, vagy a navigációs eszközöket, amelyeknek van ilyen radar-figyelmeztető funkciójuk. Előnyös a külföldi használat során, hiszen főleg nyugat felé egyre több a fix-mérőpont.

blue_alertimg_7375-0080.JPG

Egymás mellett a két készülék: balra az Ellitech, jobbra a Blue Alert. Látható, hogy eltérő sebességértéket jeleznek, de csak gyorsításkor-lassításkor. Az utóbbi fáziskéséssel dolgozik, nem tudni miért

 

Az európai országok többségének (lista a honlapjukon)a traffipax állománya is letölthető az adatbázisról, amely rendszeresen frissül – a frissítés és letöltés nem kerül pénzbe. Persze, esetemben legalábbis el kell fogadni a kis késést, amire azt mondta a forgalmazó, hogy ilyesmire nem panaszkodott rajtam kívül senki, egyedi eset a dolog. A készülék funkciói ki-be kapcsolhatók, egyedi (POI) pontok is felvihetők rá, igaz akkor egyszer, a felvitelkor fizikailag a helyszínen kell lenni. A készülék ára ötvenhétezer pénz. Egyébként még kapható a korábbi Ellitech készülék is, hasonló áron, illetve láttam más honlapokon drágábban, más néven. Lehet válogatni.

blue_alertimg_7407-0140.JPG

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr3512330127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Róóóbi 2017.03.11. 19:40:43

Kölcsön kapott, viszonylag fiatal Wayteq navi iGo Primo-val csinálta azt, hogy ahol egész konkrétan nem volt semmi, oda mérési pontot jelzett, de mikor már 100 méterekkel korábban megláttam az akasztófát (VÉDA), csendben maradt. Naprakész szoftverrel. Ki érti ezt?

Róóóbi 2017.03.11. 19:41:54

Azért a teszt végéről hiányolom a konklúziót, tehát megéri-e beruházni egy ilyen kütyükére?

Dombóvári Mihály 2017.03.11. 22:36:31

@Róóóbi: Nagyon egyénfüggő. Aki tudja magáról, hogy vagy szokott gyorsan hajtani, vagy elbambulós, vagy igen sokat autózik változatos útvonalakon, és már futottak bele büntetésbe, és különösebb izzadás nélkül ki tudják fizetni, annak igen. De tudni kell, hogy a fix telepítésű eszközöket jelzi, a mobilokat nem, tehát azért figyelni kell, csak csökken a büntetésgyűjtés esélye.

kiker 2017.03.12. 00:42:53

Én bambultam már el úgy, hogy csak miután átmentem a véda alatt, gyorshajtva, csak akkor villant be, hogy nem kellett volna sietni. Pedig ment a wazze, de nem figyeltem rá...