olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Bénák a cégautó sofőrök?

2017. március 16. 08:10 - Dombóvári Mihály

A legjobb autó a cégautó, a legrosszabb sofőr aki vezeti? A statisztika nem hazudik, de vélhetően senki se jobb!

Sokba kerülnek a cégeknek a kollégák által összetört autók javítása. Nem feltétlenül a hivatásos sofőrökre kell gondolni, hanem a cégautókat használókra, kezdve a területi képviselőtől a top menedzserig. Tehát úrvezető cégautósok vezetési szokásait monitorozták, a lehető legegyszerűbb módon.

img_0864_resize.JPG

Feladatra váró autók sora vezetéstechnikai pályán

 

Az első tíz között számon tartott flottafenntartó (Business Lease) a biztosítójától kért le statisztikát 5 évre visszamenőleg az általa kezelt autók kárkifizetéseiről. De csak mozgásos károkról, tehát lopás, feltörés, tűz, rongálás, üvegkár nem került bele. Két csoportba sorolták a kártípusokat, az egyikbe vették a leggyakoribbakat, a másikba pedig a legköltségesebbeket.  Így néz ki:

Káresemény gyakoriság szerint (a zárójeles megjegyzéseket én tettem hozzá)

  1. Parkolóban sérülten találta: 35,21% (itt azért jellemző, hogy akkor is ezt mondják, ha a bejelentő volt a vétkes)
  2. Figyelmetlen parkolás: 24,14%
  3. Figyelmetlen tolatás: 17,73% (ez is jellemzően parkolással kapcsolatos manőver)
  4. Követési távolság be nem tartása: 9,48% (agresszív, ideges vezetés jellemzője)
  5. Vadállat okozta baleset: 7,49% (erre a magyarázat, hogy sok vidéki dolgozó hajnalban indul és/vagy éjszaka ér haza, amikor aktívak a vadak)

 

Az 5 legdrágább káresemény

  1. Követési távolság be nem tartása: 24,08%
  2. Figyelmetlen parkolás: 18,45%
  3. Figyelmetlen tolatás: 13,93%
  4. Vadállattal való ütközés: 13,73%
  5. Elsőbbség meg nem adásából származó balesetek: 12,17%

 

Tehát elsősorban parkolási bénáskodások és ráfutásos balesetek viszik a pálmát. Azért érdekes ez a felmérés, mert az „apró” baleseteket is figyelembe vették, míg például a rendőrségi statisztikák azokra az esetekre terjed ki, ahol személyi sérülés történt és rendőrt is hívtak. Így a nagy balesetekben a gyorshajtás (relatív és tényleges), valamint az elsőbbségadási szabályok megsértése viszi a pálmát, a harmadik a listán a kanyarodási szabályok megsértése. Ez a biztosítói statisztika pedig a teljes spektrumot tekinti.

A cégautó használóknak a statisztika alapján igyekeztek ide illő vezetési továbbképzést kitalálni. A programot a Driving Camp állította össze. Az állat-elütések következményeinek a csökkentésére a „jávorszarvas” kikerülési manővert tartják hasznosnak, a követési távolság helyes felmérésért párhuzamos sávban haladva kell helyesen felmérniük a még biztonságos térközt: ha fékez az oktató autó elöl, a hátul lévő a másik sávban túlfutva látja az eredményt, de baj nem lesz belőle. A parkolói sérülések ellen marad a klasszikus rutinozás.

img_0888_resize.JPG

Jobb bójakerülgetéssel megismerni az autó viselkedését forszírozott helyzetben

 

Általában javul a kárstatisztika az olyan autóhasználó csoportoknál, ahol a vezetéstechnikai tudás valamilyen módon fejlesztik vagy legalább szinten tartják. Ausztriában a múlt évtizedben vezették be a többlépcsős jogosítványszerzést (a vezetőnek el kell végeznie egy 4 órás vezetéstechnikai képzést is). A friss jogsisok között az új rendszer bevezetése előtti és utáni baleseti statisztikák szerint a 29 évnél fiatalabbak esetén 26 százalékkal, a 29-49 éves kategóriában 21 százalékkal csökkent a személyisérüléses balesetek száma.

Svájcban hasonlók a tapasztalatok, csak más a statisztika készítés módja. Ott is 4 órás plusz vezetéstechnikai képzést vezettek be a végleges jogsi megszerzésének feltételeként (2005-től). A személyisérüléses balesetek száma a 18-20 éves korkategóriában 2006-tól 2011-ig 56 százalékkal csökkent.

Persze nem minden a vezetési tudás, de sokat segít. „Lelkileg” is ott kell lenni, szintén statisztikák szerint a vezetők a vezetéssel töltött időnek csupán a 60 százalékában „vannak teljesen ott”. A maradék negyvenben elkalandozik a figyelmük. Ez az elkalandozás közvetlenül az indulás után és az érkezés előtt jellemző, ahol még- vagy már mással foglalkoznak, az jár a fejükben ami történt velük, vagy ami történni fog. Érdemes erre is figyelni.

img_0891_resize.JPG

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr8712339477

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Dinsdale Piranha 2017.03.16. 12:45:18

Cégautónál minden minimális karcolást be kell jelenteni, de a magán autósok gyakran nem foglalkoznak minden apró horzsolással, még Casco esetén sem. Szerintem ez jelentős eltérést eredményez a statisztikákban.

Dombóvári Mihály 2017.03.16. 13:23:56

@Dinsdale Piranha: Talán ellensúlyozza, hogy akiknél ki kell fizetni a casco-önrészt (cégautó), ott igyekeznek nem lejelenteni a kollégák, ahol nincs szigorú állapotkontroll, ott gyakran csak a kocsi leadásakor derülnek ki a hibák (így mesélték a bennfentesek). De jó a felvetés

igazi hős 2017.03.16. 15:40:32

Kétfajta cégautós van: aki a státuszhoz kapja (kvázi fizetéskiegészítésként) az autót, és aki munkaeszközként. Az első csoport sima hétköznapi autós, de a második simán fut évi 40-50 ezret. Nyilván, ha egy nap futárként 20-30 címre megyek a város közepén és mindig szűken kell parkolnom, akkor többször fogom megkarcolni, mint aki naponta kétszer parkol le: az irodánál és otthon.

fancy27 2017.03.16. 17:25:46

Vagy talán az is belejátszhat, hogy nem vigyáznak rá annyira, mert nem nekik kell fizetni a javítást...

efi 2017.03.16. 18:20:22

A vadállat mit takar: BMW-st vagy Audist ?

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.16. 18:24:06

@igazi hős: Azért véleményem szerint a 2 fajta cégautós említése nem teljesen pontos.

Ugyanis:

1. Az általad említett futár, stb. esete. De erre nem feltétlenül jó és drága autó kell, és nem kell minden karccal foglalkozni.
2. Aki azzal tárgyalni jár, reprezentálja a céget, munkaeszköz is, de juttatás is. Ez kevesebb parkolás mint amit írsz, jobb körülmények között, de azért van bőven. A drága, viszonylag új autó adott és az is, hogy minden apróságot javítanak.
3. Aki munkaköréhez tartozik, hogy sokszor lehet tagja delegációnak, távolabbi telephelyeket is látogat és erre is kell az autó. Ami persze munkaeszköz is, juttatás is... Szervizelés itt is fontos, a szép és jó autó is.... Csak itt más helyzet lesz a jellemző baleseti ok.
4. Akinél az kb csak juttatás...

Tudatos Áldozat 2017.03.16. 18:44:52

"A cégautó használóknak a statisztika alapján igyekeztek ide illő vezetési továbbképzést kitalálni." -> erre a kis időre már minek?
Még kb. 5 év (max. 10) és városon belül is az önvezető járművek automatikája veszi át az irányítást: a biztosítók szinte biztos, hogy beárazzák az automatikát és jó eséllyel emberi vezető esetén fog nagyon vastagon fogni a ceruzája.

MajkaPapa 2017.03.16. 20:40:06

@Tudatos Áldozat: Nem lesz itt az elkövetkező 50 évben érdemleges fejlődés az önvezető autók terén, képzeld csak el, hogy a futárok mit tudnának csinálni, ha önvezető autóban kellene a csomagokat kézbesíteni?!
Cammognak majd 20-30-cal és a munkanapjuk ez esetben 12-14h-ra nyúlik majd meg, ez nem kivitelezhető az ő esetükben, ill. nem kifizetődő a cégnek sem!
Az önvezető autó majd azoknak lesz jó, akik alapból nem tudnak vezetni és mivel nem lesz kötelező, így nem is fognak sokan élni a lehetőséggel!
Én, DHL-es futár, alapból nem bízom magam az automatikára, nem is kellene önvezető autó!
Ezért nem járok étterembe sem, az a tuti, amit én főzök, nem az, amit elém raknak, annak nem tudod a hátterét(önvezető autó esetén is felléphetnek hackerek, állam bácsi, stb...)

MajkaPapa 2017.03.16. 20:43:47

@fancy27: Ez nem tudom elfogadni érvnek, a futárok esetében inkább az a gond, hogy túlságosan le vannak terhelve, sokszor sokkal többet kell(ene) megcsinálniuk, mint amit az ép emberi ész le tud reagálni. Így ez esetben a "nem vigyáznak rá" nem állja meg a helyét, inkább azt tudom mondani, első kézből(DHL-es futár vagyok), hogy a leterheltség miatt jönnek a gondok, kicsit nem figyelsz oda, máris megtörtént a baj!

szepipiktor 2017.03.16. 22:54:11

Tehát nem cégautó sofőrök, hanem vállakozók, ügyintézők, akik nem a saját autójukat használják.
Ugye érthető, hogy a sajátra vigyázol, mert az a te zsebedre megy? A céges meg költéség.
Ebből következtetést levonni a sofőr tudásáral csak proszyó bulvár.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2017.03.17. 03:09:02

@MajkaPapa: Te mint DHL futár úgy gondolod, hogy te döntöd el milyen autót vegyen a cég?

A történet arról szól, hogy innováció, árverseny. Jelenleg drága dolog a munkaerő. Tudod mit fog mondani sok futárszolgálat? Lesz olcsóbb szolgáltatás aminél az önvezető furgon csak a kapuig viszi a csomagot. A megfelelő operátor távolról néz rá az ügyfélre, ha kell, kóddal, aláírással veszed át a terméket. Meg fotózza az okmányfelismerő az igazolványt, ha kell.

Hogy te nem akarsz ezen az önvezető autón dolgozni? Ezen nem is kell. Sok más esetben megvizsgálnák, hogy amíg az autó vezeti önmagát az alkalmazott milyen más munkát tud elvégezni. 2 feladatkör egyben. Ilyenből kevesebb ember kell, mint most futárból összesen, ha nem akarod csinálni nem kötelező.

rozsdamentes arcél 2017.03.17. 09:40:33

@fancy27: legtöbb helyen a casco önrészt fizetni kell a használónak, szóval egy karcolás és akár 50 rugót levonnak a fizudból. Nálunk ezért is vezette be a cég, hogy már kötelező tolatóradar a flotta autóiba... :)

konrada 2017.03.17. 09:43:59

Hát ez meg miről szól?
Vettek egy flottás biztosítót, megnézték annak a forgalmát, és kiszámolták, hogy náluk sokkal több a cégautós káresemény, mint a magánjárműveké???

...még ha az összes biztosítót nézték volna, ez akkor is evidens lenne, hiszen sokkal több km-t tesznek azokba, és azt is a legforgalmasabb időszakokban.
...de hogy kifejezetten olyant néztek, amely csak azzal foglalkozik, és abból ezt megállapítani...
...hát nem semmi bulvár ez!;)))

Союз (törölt) 2017.03.17. 11:59:52

Úgy hülyeség a cikk ahogy van. Régebben jártam céges autóval. Nem feltétlenül bénább a sofőr, hanem több km több üzemanyag felhasználása és evidens, hogy több karc, horpadás, koccanás. Fogadtuk nem mindegy, hogy évi 80 ezret megy valaki vagy 10-15 ezret. Saját tapasztalat.

Союз (törölt) 2017.03.17. 12:07:07

@Válasszunk: majd a cégek eldöntik hogy vesznek e önvezető autót. Bár én nem vagyok híve ezeknek az autóknak, mert már így is sok az elektronika a mai autókban és sajnos hajlamosak sűrűn meghibásodás. Ha lesznek is ilyen autók azért kell ott lennie egy sofőrnek hogy átvegye az irànyítást ja valami problêma adódik.

Союз (törölt) 2017.03.17. 12:15:33

Mondjuk egy defektet az önvezető autó nem tud orvosolni ffőleg akkor nem ha a felni horpad az operátor is csak akarja majd a fejét. Az a baj túl virtuálisan gondolkodik már mindenki a realitás azaz a gyakorlatban semmi sem úgy működik ahogy azt sokan elképzelik.

fancy27 2017.03.17. 14:31:29

@rozsdamentes arcél: Céges autóknál szinte mindig van Casco. Szóval max a Casco önrészt kell fizetni, ha egyáltalán kell, meg pár papírt aláírni, és kapsz másikat. Saját autónál mindent a fizetésedből állsz, Casco sokszor nincs rajta, és akár saját hibás, akár nem, rengeteg vesződség van vele, és általában nem kapsz másikat. Ha én cégautóval járnék, biztos, hogy nem vigyáznék rá annyira, mint a sajátomra, ergo esélyes, hogy többször sérülne meg.