olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Hadd szívjon!

2017. március 29. 15:30 - Dombóvári Mihály

A sportlégszűrő használatán sokan filozofálnak, pedig nem kell sokat tökölni: meg kell venni, bele kell tenni, ha nem tetszik ki lehet venni.

direktszuro_olajszag_blog_09.JPG

Mindennek ellenére én is eltökörésztem azon, hogy tegyek-e a Passat 1.8T-be sportlégszűrőt. Arra gondoltam, hogy a turbó úgyis „áthúzza” amennyi levegő kell neki, minek költsek rá. Mindemellett azért a tuningcégek is ajánlják, például egy OCT csipeléshez ígért teljesítmény a tuningműhely ajánlása szerint csak úgy válik valóra, ha sportlégszűrőt és tuning lefújószelepet is kap a motor – az 1.8T esetéről beszélek. Végül Wittmann Zsoltival történt egyik beszélgetésünk után vásároltam csak, aki BMW motorok turbósítását műveli magas fokon, és csak annyit mondott: jót tesz neki. Az ő szava arany.

direktszuro_olajszag_blog_01.JPG

A neylonban az új sportlégszűrő, csupaszon a papírszűrő (az se túl régi)

 

Persze beszerelési időpontot úgy választottam meg, hogy röviddel előtte kapott az autó új légszűrőt, alig volt benne 2500 km, de hát így mulat a magyar. A légierőnkből a kilencvenes évek végén a Szuhoj vadászbombázókat és a Mig 23-as vadászokat is az ipari nagyjavítás után vonták ki a szolgálatból, ha már fáj, akkor fájjon nagyon. (Az ugyanolyan Szuhojok a lengyeleknél máig vidáman repülnek, mondhatnánk az a lengyel légierő ökle).

hesja_szuhoj.jpg

Szigorú dögök ezek a Szu22-esek, bár a szovjet gépek többet tudtak az exportra kerülőknél. A fotót Hesja készítette, hihetetlen jó repülőgép fotókat készít!

A történethez hozzátartozik, hogy a korábbi autóimba is bekerült előbb-utóbb a sportlégszűrő, tehát nem ismeretlen a téma számomra, mint felhasználó. Csak azokat olyan egyértelműbb képletnek véltem: a kis motorba azért, hogy minden terhét csökkentsük, és a munkája tengelyteljesítményként jelentkezzen, a nagy hengerűrtartalmúba pedig, mert rengeteg levegőt szivattyúz magába, tegye azt könnyedebben, máris jobb lesz a gázreakciója: és úgy is lett.

direktszuro_olajszag_blog_04.JPG

Ez a tisztító folyadék

 

A szűrő típusa nem volt számomra kérdés, mármint a kialakítás tekintetében. A korábbiakba is a gyárival csereszabatos betétszűrőt tettem, így döntöttem most is. Így nincs sok macera, egy jó direktszűrő installáláshoz azért ügyesnek kell lenni, hogy kapjon rendesen friss hűvösebb levegőt, ne érje közvetlen felcsapó víz, autómosáskor ne jusson rá mosóanyag. Persze lehet kapni olyan szetteket, amelyek a direktszűrőhöz tartalmazzák a légterelő lemezeket, csöveket, vízvédelmet, de azok azért márkás kivitelben húzós áruak. Biztos lenne olyan élethelyzet, hogy rábólintanék, de az nem a jelenlegi. (A direktek előnye, hogy a levegőszállítás keresztmetszete nem, vagy kevésbé korlátozott, mint a gyári szívóoldali csőrendszerben).

direktszuro_olajszag_blog_05.JPG

Ez meg itt a szűrőolaj. A WD40 nem jó helyette, se a turbinaolaj. Se a fegyverolaj. Csak szűrőolaj jó a szűrésre

 

Tehát megvettem, K&N-t választottam és hozzá rögtön a tisztító-olajozó készletet is, mert hát szükség lesz rá. Mindez persze nem ma történt, hanem két és fél éve, és 25 000 km-rel ezelőtt (a kis futásteljesítmény oka a tesztautózós életmód). Ez azért fontos adat, mert gyűlik a tapasztalat. Ugye rendszeres aggódási téma, hogy szűr-e rendesen, mennyi időnként kell tisztítani. Ugye egyrészt vannak a gyártói ajánlások, amelyek 20 000 km-ről beszélnek. Én már az előző kocsiknál is a 10 000 km-kénti tisztításra álltam be, vagy egyidőben az olajcserével (15 000 km-ként vagy évente). Ha valaki aggódós, ellenőrizheti szemrevételezéssel a szűrő állapotát, ha szürkül, olajsáros, akkor tisztítandó. Ez függ attól is, hogy milyen körülmények között használják az autót.

direktszuro_olajszag_blog_06.JPG

Az első berakáskor is kapott szűrőolajat

 

De engem, és szerelőimet is általában meglepi, hogy egész tiszta a szűrő a tisztításkor. Általában nem otthon tisztítom, hanem a szervízben megteszik a srácok helyettem. Annyiban előnyösebb is, hogy nagynyomású levegővel átfúvatják a szűrőt, amit otthon nem tudok megtenni. Tehát ez a tisztítás folyamata, a kiszerelt szűrőt átfújatjuk sűrített levegővel, majd alaposan befújjuk a tisztító folyadékkal, ami lemossa róla a fáradt szűrőolajat. Ezután lecsöpögtetés és újabb átfújás következik, majd jöhet a szűrőolaj felvitele szép egyenletes mozdulatokkal, hogy mindenhová jusson.

direktszuro_olajszag_blog_10.JPG

A tisztítást a nagynyomású levegővel való kifújatással kezdjük

 

A sportlégszűrők lényegében az olajos levegőszűrők elvén működnek, több rétegű, nyitott sejtszerkezetű szivacsszerű anyagból vagy szintén többrétegű, papír vagy szövet és fémháló kombinációból készülnek. Anyaguk nem szűr, csupán hordozófelület, a levegő tisztítását az olajfilm végzi. Én mindig az utóbbi típust vásároltam, a szivacsost használók mesélték, hogy azt túl lehet itatni olajjal. A sportlevegőszűrők élettartama elméletileg végtelen, mert a szűrő elszennyeződésekor a szűrésért felelős olajfilm lemosásával és új olaj felhordásával felfrissíthetők. Itt annyit hozzátennék, hogy a szivacsosok használói beszámoltak látható elhasználódásról, ami gondolom az anyag elfáradására vezethető vissza. Aki ilyet használ, annak kíváncsi lennék a tapasztalatára. Én az előző kocsiban öt év használat után azzal adtam el, és semmi jel nem utalt öregedésre.

direktszuro_olajszag_blog_11.JPG

Karbantartáskori olajozás, kábé egy évvel később. A szerviz azért is jó, mert a saját anyagát használja

 

Most kéne olyanokat írnom, hogy mennyivel fogyaszt kevesebbet, vagy lép jobban. Vagy mennyit spóroltam a dologgal. Hátulról indulva úgy hiszem semennyit sem spóroltam. Egy normál papírszűrő ára az autómhoz 1500-4500 Ft a gyártótól függően. A sportlégszűrőé, amit vettem kb. 18 000 Ft. Eddig kétszer volt tisztítva, tehát kétszer vettem volna papírszűrőt. És vettem még a tisztítószettet, ami egyébként nem vészes áru, 5000 forint körüli, és még bőven van benne. Mondjuk a BMW-ben a fent említett öt évet tekinthetjük „vizsgálati” évnek, ha öt papírszűrő árát spóroltam meg, akkor sem vagyok beljebb, tehát ezt a pénzmegtakarításos dolgot félre is tenném.

direktszuro_olajszag_blog_12.JPG

A szűrő visszarakása utáni térrendezés. A direktszűrők előnye, hogy a légszállítási keresztmetszet nem ilyen korlátozott

 

És a fogyasztás illetve a teljesítmény? Nehéz válaszolnom. A BMW-nél rögtön érezni lehetett a korábbinál sokkal jobb gázreakciót, és ott tényleg mérséklődött a fogyasztás azonos üzemkörülmények között átlag fél literrel (325e volt, 2,7 literes hathengeressel, volt hogy városban a 16-18-at is bekapkodta a dombosabbik oldalon). A Passatba akkor tettem, amikor meg lett csippelve. Tehát papírszűrővel is jobban ment. Fogyasztani meg 20-30 százalékkal kezdett többet, mert egyfolytában a gázon álltam, és csak 100-as benzint tehettem bele.

direktszuro_olajszag_blog_03.JPG

A szűrő meg a szett még a dobozában. Jobbra lent a munkalap

 

Aztán egy év elteltével visszarakattam a gyári programot, a fogyasztás visszaszelídült, néha, ha úgy jön ki a lépés egész meglepően keveseket tudok vele fogyasztani, de ez a csipelés és légszűrőcsere előtt is így volt. Ami biztos, a lefújószelep hangja jobban hallható � . De mivel a sportlégszűrőt a szívás energiaszükségletének a csökkentésére találták ki, jobb az áteresztőképességük a gyárak által beszerelt papírszűrőknél. Így valahol ott van a hatása, ha teljesítmény kell, akkor ott érkezik, ha piánós az autózás, akkor ott. A klasszikus magyarázat szerint a sportlégszűrők hatása a magasabb fordulatszám-tartományokban jelentkezik, 5-7 százalékos teljesítménynövekedés formájában. Úgy vélem ez inkább padon mérhető, bár a mérési tűrésen éppen csak túl lehet ez az érték (a keréken mérős padoknál). Fenékkel megérezni egy ilyen teljesítménynyereséget nem biztos, hogy sikerül. Más volt a bömös, az szegény tök elfojtott volt, előbb a kipufogó felől szabadítottam fel, majd a szűrővel elölről is utána mentem. Lehet a Passatban valamivel előbb felépül így a turbónyomás. Majd eldiskurálok erről turbós fejekkel.

direktszuro_olajszag_blog_07.JPG

Jelzés, nehogy valami túlbuzgó kidobja a francba :)

 

Így a sporlégszűrő ügyre fogékonyaknak azt mondanám, hogy ne tartsák vissza magukat. Nem nagy összeg, és a beszerelés sem ügy. A gyári szűrőkkel csereszabatosak vásárlásakor katalógusból választják ki a típushoz illőt. A beillesztéshez csupán le kell emelni a légszűrőház fedelét, mint egy normál szűrőcserénél, és a kivett papírszűrő helyére kell illeszteni a sportmodellt – előtte be kell olajozni. Én javaslom a jó márkát, meg legyen méretpontos, nehogy mellette szívjon a motor. A direktszűrő sikeres telepítéséhez azért több tapasztalat kell, de az is jó játék. Ott sem árt a motor méretnek-teljesítménynek megfelelő darabot választani, mert mikor barátom régebben a VR6 Golfra vett egy direktszűrőt, egy nagy gázadás után fuldoklani kezdett a motor, kinyitottuk a géptetőt és a szűrőt félig beszívta a motor. Tehát nem mindegy a minőség! És még valami: garanciaidős új kocsiba, amíg a gari le nem jár, nem tenném, ne dumáljanak érte.

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr8212385543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bálint636 2017.03.29. 18:16:57

@eko: pont rad gondoltam eko amikor megláttam a cikket. :)
Azaz igen, inkább :(

mica-r 2017.03.29. 19:44:05

Nem tisztítunk nagy nyomással sportszűrőt!
Egyébként adtam volna ingyen egyet, ha előbb tudom :-)
Nem sok értelme van abban a kocsiban.
Nem tudom most fejből, de meg lehet találni egy cikket, abban mérik a szűrők ellenállását. Az újraolajozott sportszűrő már nem tudja hozni a gyári új papírszűrő áteresztését!

Róóóbi 2017.03.29. 19:56:44

Eddig tiszta. Mármint a helyzet.
De hogy ez mitől sport? Vagy ragadványnév?

Dombóvári Mihály 2017.03.29. 21:41:46

@Róóóbi: A motorsportból származott át az utakra.

Dombóvári Mihály 2017.03.29. 21:42:35

@mica-r: Mi baja lehet a nagynyomástól?

mica-r 2017.03.29. 22:10:56

Szétveri a szűrőszövetet

Körömcsiga 2017.03.29. 23:18:20

Nagynyomással pucolni??? Szétcseszni a szerkezetet biztos jó lesz.

gss 2017.03.30. 00:29:51

Sok éve az autotechnikában volt egy cikk (normális labormérésekkel) a lényege hogy rövid távon minimális előny utána sok hátrány.De a sportszűrőnyártó jól jár,a telepi tuner meg elfoglalja magát:-)

boom2 2017.03.30. 08:06:02

Gyk. 15 éve van a kocsimban. 6000km volt az előírás a tisztításra a K&N-nél NEM 15k-20k!
Sűrített levegővel, NEM TAKARÍTJUK! Áztatni sem szabad hosszan.
Egyértelműen jobb, ha rendesen karban van tartva, de ennek nagyon magas ára van. Szóval nem javasolnám, senkinek megvásárlásra.

boom2 2017.03.30. 08:20:53

Jah, a képen látható módon, meg pláne nem szabad kifújatni! Mindig belülről kifelé kell takarítani a szűrőket.
Traktorokon vannak nagyméretű előszűrők, amiket naponta tisztítani kell, azok bírják a sűrített levegőt is. Belülről kifelé, és kívülről legfeljebb hossz irányban...

Dombóvári Mihály 2017.03.30. 08:34:32

Köszönöm mindenkinek a hasznos hozzászólásokat! Összehasonlítom egy újjal, valami hiteles társaságnál, hogy történt-e a levegőztetés miatt szerkezeti változás. Derüljön ki, hogy kuka, vagy túlélte.

Pepejoe 2017.03.30. 09:02:19

Kisebb a szűrőfelület, azért jobb a légátereszés. A direktszűrővel elveszik a l.szűrőház és csövek ccm. re kiszámolt térfogata és formája (az is fontos). Hangosabb lesz.
A gyári házba tett szűrő jobb de akárhogy is fújod, viszi majd az olajpárát a levegő, rá a légtömegmérőre pl., a takarítását tudjuk, kétesélyes. Nem véletlen száraz papír a gyári megoldás.
Azonkívül minek, ki is kéne használni a töblet levegőt, önmagában semmi. Az emberi tényezőt pláne hagyjuk, sokkal több undorító állapotú tuningszűrőt látok mint tisztát.
A versenypálya pedig más, pár tucat körről van szó. Én ragadós slickkel szeretnék menni a száraz nyári napokon városban de nem hagyják, még a vágottat sem. :)

Negrogo 2017.03.30. 09:52:52

@Pepejoe: Nekem jo 9 eve van direktszuro egy 528i sor6on, szabadon ugye, tehat nem a gyari legszurohazban. Jo 5-10000 km-kent tisztitom es olajzom de azota is ugyan az a legtomegmerom van. Ezt 1x tisztitottam fektisztitoval de nem azert mert volt gond vele csak biztos ami biztos alapon. A tobblet levego kihasznalasaert meg pont a legtomegmero felelos. Hozzateszem tenylegesen en is akkor vettem eszre jobban megy az auto mikor palynapon kiszereltem a lampat es igy kozvetlen erte a friss hideg levego. Szoval ilyen szempontbol trehany vagyok, hogy nem oldottam meg ezt allandora persze, ugy hogy lampa is bent van. Ugyannakkor meg pont a magas fordulatszam tartoamnyban van ertelme, plane szivo motor eseten, nyelezni "tartosan" meg palyan szoktam nem kozuton. Ott meg mehetek lampa nelkul is :)

Pepejoe 2017.03.30. 12:37:35

Szerencsés vagy akkor.
Mondjuk 28 asra meg aztán tényleg minek, van abban powa amúgy is..:) Habár driftelnek Rolls-al és snowdoardoznak Lamboval is.
A légmérő messze nem azért van, hogy a tuningszűrőt kihasználja. Ahogy a mondás tartja, minden pohárba annyit tudsz tölteni, amennyi belefér. Attól még nem bővülnek a levegőcsövek, különösen a légmérőnél, a szívócsonk sem bővül, a szelepek tányérja és azok nyitvatartási ideje sem változik. És akkor még kipufogó, ugyanez. 100 ast is feleslegesen tankol az egyszeri ember, sem kevesebbet nem eszik, sem jobban nem megy. Azt ki is kell használni, ezek a dolgok rendszerben működnek.
Szóval több ebben a placebo és a hang meg látvány. Volt nekem is de kivágtam, azaz elpattintottam egy hívőnek.

Gabrikovics 2017.03.30. 20:20:47

Nem autóba hanem motorba tettem sportszűrőt . A mocihoz nem létezik utángyártott papírszűrő mert igen ritka tipus a gyári 14000 huf és 12000 km után cserélendő ami max három év a K&N 18000 huf plusz a tisztító szett még 6000 huf és háromezrenként mosom át NEM fújom levegővel amit a szűrő leírása kifelyezetten tílt . A motorban Dyno fúvóka és nyitott sportbob is van , a fogyasztás kb három decivel nőtt de érezhető a teljesítmény növekedés . Egyébként a sportszűrő amugy is kevés magában ahoz hogy érezhető legyen a hatása a kipufogó oldalon is nyitottabbnak kell leni a rendszernek . A filter hat éve van a motorban tehát a két papír szűrő 28000 a K&N 24000 volt eddig innen mér rentábilis a beruházás , a tisztító szerek még félig vannak tehát legalább hat évig még elég lessz .

gss 2017.04.02. 21:43:08

véletlenül belefutottam,érdemes(lett volna a cikk irása előtt) ezt is elolvasni:ecotuning.hu/teszteltuk-sportlegszuro-teszt/

Negrogo 2017.04.03. 09:44:56

@gss: Ja hat az nem kerdes, hogy ilyen 2 liter alatti motorokra meg dieslekre total nincs ertelme.

Dombóvári Mihály 2017.04.03. 12:30:29

Beszéltem a tisztítást végző szerelőmmel, és fb-n írt hozzászólást, de a lényegi része kivonatolva, hogy alacsony nyomással fújta, így nem "borzolódik össze" a szűrő felülete, nézzem meg nyugodtan (még nem tettem meg, pedig szép az idő).
Az említett linkeket-cikkeket is meglestem, de engem abszolút nem győztek meg a sportlégszűrő létidegen voltáról. Az Autótechnika cikke, bár a hozzáértésüket nem vitatom (többüket ismerem is, kollegális jó a kapcsolat), de a beállítottságuk eleve elutasítja az utólagos beavatkozásokat, a változtatásokat a gyári állapothoz képest. Továbbá abban sem vagyok biztos, hogy mikor a cikket írták hanyadszor olajoztak-tisztítottak sportlégszűrőt, és az esetleges e téren meglévő gyakorlatlanság például okozhatta az újraolajozás után tapasztalt rossz eredményt. Az ecotuning mérése is érdekes, de épp ezt említem a bejegyzésemben, hogy egyszámjegyű százalék értékeket nem könnyű mérni padon. A teljesítménymérők hibaszázaléka 3 százalék általában (nem kötelező, hogy legyen, mérésektől, gép beállításoktól, mérés levezetéstől függően). Továbbá a műszaki sulit végzettek bizonyára emlékeznek még, mikor a tanáraink igen sokszor a fejünkbe verték, hogy egy mérés nem mérés. Ugyanazt, ugyanolyan körülmények között lemérjük 3-szor, és máris pontosabb az eredmény, minthogy ugyanazt a mérési hibát ritkán követi el a mérést végző 3-szor. Ha egy sportszűrőre átlagos 7-10 százalékot említenek, ez eleve függ a motor tulajdonságaitól, akkor ha szerencsétlenül alakul a 3 százalékos növekményt már pont nem mérem: persze ez csak egy lehetséges eshetőség.
További dolog a sportszűrők védelmében, hogy elképzelhető, hogy nem okoz nyomatéki vagy teljesítmény növekedést, de módosíthatja a nyomatéki- és a teljesítménygörbe felépülését, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy az autó köztes fordulatszám-tartományokban jobban húz, vagy mint a BMW-nél említettem, gázérzékenyebbé válik, tehát a vezetése élvezetesebb lesz. Könnyebben felpörög, mert a szívási energiaigénye csökken, és ez igaz szívó-, turbó-, kishengerűrtartalmú- és nagy hengerűrtartalmú motorra egyaránt.
Valamint az is elgondolkoztató, hogy nem látni akár amatőr, akár profi versenyautót sportlégszűrő nélkül, és a mértékadó tuningcégek is alkalmazzák utcai autókhoz. Kétlem, hogy ezt tennék, ha semmi haszna nem lenne, csak hátránya.
süti beállítások módosítása