olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Léteznek még gázautók?

2017. október 20. 11:50 - Dombóvári Mihály

Egy időben sok gázkút volt és viszonylag sok gázautó jött-ment. A gázkutak fogytak, a gázautós kedv is, kíváncsi voltam mi van a piacon.

blog_gazauto_7.JPG

Jó tíz éve a Porsche Hungaria körbefuttatott tesztautóként egy Skoda Octavia II-est gázszettel.  Hegyre fel gázzal és légkondival eléggé megszenvedett az egyhatos motor, a pótkerék helyére tett tartály meg kicsi volt, így úgy gondoltam, hogy csak annak poén ilyet venni, akinek ott a kertben a primagáz tartály, vagy az utca végén a gázkút. De mindegy is mit gondoltam, a lényeg, hogy eszembe jutott ez az autó, és felhívtam a Weltauto-t, hogy szoktak-e ilyenek befutni használtan? Meg a Porsche Hungáriát, hogy ezekből mennyi fogyott? Az előbbitől a nem, az utóbbitól a nem sok válasz jött.

blog_gazauto_1.JPG

Mókás és kevésbé praktikus volt a lehorgonyzott pótkerék. Félig kiütötte az Octavia egyik legnagyobb előnyét

 

Ezért átbújtam a netet, hogy hány és miféle gázhajtású autót dobnak fel eladásra. Nem rég egy ismerős nepper árult hosszú időn át egy CNG-s Caddy-t, de a földgázkút még ritkább, így állt a nyakán sokáig (másfél év, az árból nem engedett). Emiatt is érdekelt a helyzet. Rögtön ami a leginkább megdöbbentett az egy közel hatmillióért kínált 2013-as Ford Mustang! Akkor már megnéztem a többi drágát is gázüzemmel: találtam Volvo XC90-est, több BMW X5-öt (első szériásokat a 4,4-es benzinmotorral), Lexus LS-t, VW Touareg-et, Porsche Cayenne-t, Mercedes ML-t, Range Rovert, Hummert, és Cadillac SRX-et, mind-mind utólag átalakítva gázüzemre, és 3-6 millió közötti áron kínálva. Nem gondoltam, hogy ilyeneket is átépítenek gázüzemre.

vw-caddy-cng-02.jpg

A második gondolatomra elvetettem a „ha meg tudod venni a nagy autót, miért nem állod a fogyasztását” cikizést, mert hát mindenki csökkentené az üzemanyagköltségeket, akkor ugyanígy ciki lehetne egy Porsche Cayenne dízel is, de nem tekintjük annak. Ráadásul a gázüzem, habár több litert fogyaszt belőle ugyanaz a motor, de mégiscsak tisztább a benzinüzemnél, a dízelről nem is beszélve

 

A kínálat legalja

 

A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején szép számmal építettek gázszetteket Ladákba: ezek a legolcsóbban megkapható-használható gázos autók. Körülbelül százezer forinttól már kapni kocsit, persze a műszaki állapotuk olyan is. Az ezen az árszinten szokásos rozsdás kasznik, kopott motorok, lelakott belső terek fogadják a nézelődőt. És ez igaz a nem Ladákra is, amelyek között Renault 5, VW Golf II, Mazda MX3, Audi 100 vagy Opel Calibra is akad. Közös csapdájuk, hogy a gáztartályokat időtartamra hitelesítik, és bizony az gyakorta lejárt. Így, hogy gázosak maradjanak, az a kocsi bekerülési árával egyező összegbe fájnak – alaphangon.

3203175lada_niva_1b.jpg Ez itt egy szép új Niva, ami Taiga, de nem akartam élő hirdetésből beemelni a képet. Így szebb

 

Ötszázig

Nincsenek csodák, attól, hogy gázos egy autó, jobb nem lesz. De igazán rosszabb se, sőt drágább, vagy olcsóbb se. Mivel a gázautózásnak van egy stabil bázisa, úgy 25 000-re becsülik a gázzal hajtók számát, ők szeretve ezt a hajtási alternatívát stabil keresletet jelentenek az ilyen kocsikra. És stabil kínálatot is. Persze a benzinesekhez, dízelesekhez mérten számarányaikban megfelelőt. Tehát a piacon körülbelül 1000 eladó gázos autó vár a sorára. Itt már van minden, egyes Swift (nekünk egyes, amúgy második generációs), Astra F, de még Toyota Avensis is. És széttaposott taxis Lacetti. A gázszett szavatossága itt is kérdéses lehet.

 

Menjünk már milláig

Lassan átverekedhetjük magunkat a kilencvenes évekből stabilan a kétezresekbe. Skoda Fabia, Kia Rio, Astra G, gömbölyű Swift. És egyre több Fiat Multipla. Ennyit tuti nem adtak el Magyarországon, és meg is van a magyarázat a nagyszámú feltűnésükre. Bizony hordják be őket Olaszból, ahol szívesen vették a ronda szekeret és minthogy még mindig viszonylag nagy arányban használnak ott gázautókat, így sok a gyárilag így szerelt honi modell. A Multipla is ilyen BiPower néven.

 tc_gaz2.jpg

 

Élhetőbb terület

Egymillió forint magasságában gyűlnek az élhetőbb modellek. Így például Opel Zafirák. Ezek pedig azért bukkannak fel, mert Németországból hozzák őket, gyári CNG-sek, azaz földgázüzeműek. Jellegzetesen a CNG autók gyári kialkításúak a nagyobb tartály, a nagyobb nyomású rendszer miatt. Az LPG-rendszerűek pedig utólagos átalakítások. Még a márkakereskedői hálózatban megvásárolhatók java is az volt, mint a Dual mellkénevet kapott fent említett gázos Skodák. Persze klassz ez, de tudni kell, hogy az amúgy sem sűrű gázkúthálózat CNG ügyben még foghíjasabb. LPG kútból úgy négyszáz van itthon, a CNG-ből év végiig remélik, hogy 20 lesz. Tehát lehetnek tankolási problémák.

 

tc_gaz.jpg

 

Drágábban, vagy még drágábban

Alig odafigyelve is feltűnik a beköszönő autók között, mint a második generációs Skoda Octavia Dual, amely volt 1,4 literes motorral és 1,6 literes motorral is, vagy a fent említett Zafirák esetén, hogy szép arányban vannak közöttük leszerelt taxik. Vagy sárga színük, vagy ha hámozottak, akkor az új rendszámuk buktatja le őket. Annyi ebben a jó, hogy ha a taxisok gázos autót használnak, akkor vélhetően megéri: a benzinhez képest. Ezeknek a kocsinak a zöme már a múlt évtized közepén gyártott, tehát még hivatalosan is van némi élettartam-tartalékuk. CNG üzeműt találtam VW Caddy és Touran modelleket is.

 

Kétmilliótól

Érdekes milyen autótípusokba szereltetnek gázt az emberek. A Citroen Berlingo oké, az Astra is – ezek már 2010 utáni kocsik két millió feletti áron. De Mini Clubman? Legalább van választék. De jellemzőbb, hogy konfekció autók kapnak gázkészletet. Találni Hyundai i30-at és Mitsubishi Outlandert is gázszettel. A választék bővülés a fiatalodással olyan típusokat hoz felszínre, mint a Mercedes B170 BlueEfficiency, amelyből még éppen nem tíz éveseket kínálnak 2,7 millió forintért. Hárommillió körül már kapni hetedik generációs Passatot CNG hajtással, vagy LPG-s Nissan Qashqai-t négy évesen (gyári rendszerrel).

dsc00171.jpg 

 

Hárommillió fölött

Nem nagy a fiatal gázos darabok kínálata, az eddig felsorolt gerincmodellek maradnak. A kereső feldobott még Infiniti FX-et is, ez a márka sokáig nem kínált dízel autót. De behoztak pár LPG-s Opel Zafirát is (három éveset kínáltak 3,8 millióért). Érdekes ajánlat a Volvo S60 BiFuel is. Összességében tehát lehet találni megfelelő autókat a gázhajtásúak kínálatában is, de tudomásul kell venni, hogy a szűkebb piaci keresztmetszett miatt nagyon nehéz konkrét típusra hajtani: egyszerűbb kategóriás keresést futtatni, aztán segítsen a szerencse.

 

tc_gaz3.jpg

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr6313038432

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

gss 2017.10.21. 09:44:20

1 apróság kimaradt a cikkből: a gyári rendszereket ált szinte lehetetlen szervizelni,márkaszerviz nem ért hozzá és drága,maszek gázszerelők meg 1-2 jól bevált márkára vannak ráállva.Sokszor egy kis hibára is az a megoldás hogy a tartály kivételével minden cserés.Emiatt inkább kerülendő a gyári rendszer vagy vásárlás előtt tájékozódni kell van-e hozzá szerelő hozzáértés.Az utólagos beszerelés egy normális rendszerrel egyébként megáll 200-250eFt körül.

Katana750 2017.10.21. 20:38:38

Államilag támogatni kéne a beszerelést és az LPG árát is alacsony jövedéki adóval, hogy minél több kocsi legyen gázüzemű! Itthoni cégnek fejleszteni gázszettet, hogy ne olasz meg holland importot kelljen venni! BKV buszokat úgyszintén átalakítani! Belföldi fuvarozókat segíteni átalakíttatni a teherkocsikat is! Sok minden kéne, de főleg politikai akarat!

tothj11 2017.10.22. 00:33:51

Én Skoda Superb 3,6 VR6-ost alakíttattam át és nagyon bejött

Dombóvári Mihály 2017.10.26. 07:59:25

@tothj11: És hogy alakul a Superb fogyasztása így: tudsz benzinüzem kontra gázüzem értéket mondani? Akár talán x Ft/1000 km számításban, mert a litert gáznál gondolom nehezebb pontosan mérni

tothj11 2017.11.01. 14:08:57

@Dombóvári Mihály: Szia, egyelőre tiszta, teli tankból üresre fogyasztás nem volt még, a városban elég sok benzint fogyaszt mellé, mivel alapjáraton csak benzinnel megy. Ha érdwkel, egy-két héten belül tudok pontosabb méréssel szolgálni.

Dombóvári Mihály 2017.11.03. 11:50:24

@tothj11: Igen, kíváncsi vagyok. Ha leméred és elmondod megköszönöm :)

tothj11 2017.11.16. 18:11:54

@Dombóvári Mihály: Az elmúlt hétvégén mentünk egy 1440 km-es utat Németország-Svájc-Olaszország oda-vissza kört, nálunk (Németországban élünk) 160 tempomat, máshol az aktuális engedélyezett sebességgel és a teljes útra 12,8 l/100 km gáz fogyasztás jött ki (árban ez úgy néz ki, hogy 59 cent a gáz - mert elég volt itthon tankolni, Olaszban kicsit drágább lett volna - a benzin olyan 1,30 - 1,40 € között van). Elvileg az FSI folyamatosan fogyaszt benzint is, de ezt nem láttam az út alatt, a mutató nem mozdult.
Amúgy hétköznap csak városban használom, most így télvíz idején elég sok a benzin fogysztás, valamint ez a szett úgy van programozva, hogy alapjáraaton csak benzinnel megy.
Hát ennyi hirtelen, még nem mentem vele olyan sokat, hogy (bár hithű gázautós vagyok évtizede) meg tudjam mondani megérte-e a beszerelés 3000 €-s (!!!) árát... :-)