Igazán az egész sztori a múltkori flottakezelő-használtautó telep látogatásának a folyománya. Ottjártamkor állt ott két elektromos autó, egy Citroen C-Zero és egy Nissan Leaf (igazán állt még ott egy BMW i3 is, de az a céges lótifuti városi autójuk, és nem eladó. Az elektromosokról beszélve derült ki, hogy a C-Zeronak van egy testvére is, amit már korábban eladtak, így megkértem őket, keressék fel a tulajt, ha ez nem tolakodó, hátha beszélhetek vele a tapasztalatairól.
Villanyautók csoportképe
Innentől rövidre záródott az ügy, mert a vásárlójukról kiderült, hogy ismerjük egymást, korábban autós újságíróként is dolgozó „autómérnök”-ről van szó, legyen e pillanattól a neve Zoli. És egyébként tényleg ez a neve. Jelenlegi megbízói között szerepel a Kia is, a családi autópark ennek megfelelően korábban csak Kiákból állt, ő éppen egy Carens-t használ. Mivel nagyon nyitott a mindenféle új megoldásra, itt már kapcsolódott a flottakezelőhöz, mivel a Carens-t operatív lízing formában „bérli”.
Igazán a flottakezelő cég kezdte a beetetését, mert mehetett a Tesla S-szel. Persze távoli az átkötés, mert pár galaxis elválasztja Elon Musk termékét a francia-japán kisautótól, de mégis ez az élmény volt a katalizátor. Épp akkor tervezte Zoli, hogy feleségének a napi jövés-menéshez vásárol egy kisautót, és hát a Kiás kapcsolatot ismerve nem meglepő módon egy Picantóban gondolkozott. De miután áramütés érte, rákérdezett, hogy annak az árából mit kaphatna elektromosban.
Hát újat ugye semmit. Pedig kipróbálta a Soul EV-t, és az Optima hibridet is. És akkor ajánlották fel neki a legolcsóbb elektromos használtautók között számon tartott, korábban céges C-Zero-t a flottakezelőtől, amit akkor adott le az addigi bérlője. Minthogy a kiskocsi akkor futott 25 ezer kilométert, a múltja tiszta és leinformálható (mint általában a flottakezelt autóké), és épp alig múlt öt éves, a Tesla tesztre két hétre már alá is írta Zoli a szerződést a C-Zerora. A kocsi mellé kapott még egy téligumiszettet és töltőkábelt: az ár 3 050 000 Ft volt.
Boldogan haza a C-Zero-val
A gyári új akkor (kábé egy éve) került 7-8 millió forintba. Az autó egy-két parkolói sérülést viselt, és a kormány kicsit már holtjátékos volt. Mivel japán származék, így a töltő csatlakozója chademo (egyenáramú), az ilyen töltési lehetőség nem jellemző itthon, így eleve az otthoni töltéssel számolt. Azonban a gyári mellékelt töltővel, amivel a rendes otthoni dugalj csapolható csak 10 amperrel tudott tölteni, ez lassú.
Pár pici sérülés: például lökdösődtek a lökhárítóval
Elkezdett töltő lehetőségek után kutatni, és végül vásárolt egy fali töltőt. A felszereléshez hívott villanyszerelőt, és az elektromos szolgáltatótól is igényelt bővítést 3x16A-re (fel lehetett volna fejleszteni 3x32 Amperre is, kábé 200 000 Ft felárból). A töltőhöz az órától külön szálat húztak figyelembe véve a tűzvédelmet is – hiszen tartós magas áramerősségű felvételnél melegszik a vezeték.
A fali töltő a garázsban
A beruházás vállalásában az is szerepet játszott, hogy Zoli úgy ítéli meg, hogy kb. két év múlva már elérhető lesz számára a használt Kia Soul EV, annak jóval nagyobb a hatótávja, mint a Citroen 130 kilométere. Azonban ez a százharminc is bőven elég a munkába járáshoz most. Tapasztalatai szerint fontos az akku „igényeinek” a figyelembe vétele is a töltések során. Így igyekeznek soha sem lemeríteni teljesen a telepeket, körülbelül, ha 20 km-re csökkent a hatótáv akkor mindenképpen zsinórra akasztják a kocsit.
Még ennyit mehetünk vele
A napi rutin szerint egy feltöltéssel így 100 km-t mennek, ez a napi 25-30 km-rel számolva minden harmad-negyednap töltik az autót. Természetesen, ha a napi rutin más útvonalakkal bővül, akkor sűrűbben. Ha szorít a hurok, akkor egy óra töltéssel 20 km-t nyernek. 16 Amperes töltésnél az akku 13-14 Ampert vesz fel, teli, 4-5 óra alatt tölti fel a falitöltő a 16 kWh-s telepet.
Nincs túlbonyolítva a műszerfal, de nem is spártai
Mint mesélte a villanyautózás átalakítja a gondolkozást. Így a nyári légkondihasználat sem olyan fontos, vagy a téli teljes melegre fűtés sem, mikoris mindkét esetben a nagy elektromos fogyasztó bekapcsolása felezheti is a hatótávolságot. Persze a költségbe még így is beleférne, mert az eddigi számolások alapján a Citroen C-Zero-val, otthon töltve a kocsit (tehát fizetve az áramért, nem ingyen töltve a városban) 6 forintra jön ki a kilométerköltség. Úgy számolta a benzines Picantóval 23 forint lenne ugyanez. (És egy érdekes km-költségszámítás ezen a linken tizenéves Passatra és új Peugeot 301-re, így lehet további összehasonlítási alap).
Mivel felesége a belvárosban dolgozik az összehasonlításba belevehették volna a zöld rendszám miatti ingyen parkolást is, ami ebben az esetben jelentős összeg lenne egy hagyományos hajtásláncú autóval. Lehet ezt még érdemes lenne kiszámolni, hiszen valós előny az is.
A kispóknál kényelmesebb, sőt a Seicentonál is
Mikroűrméretű csomagtartó
Ezt itt nyitogatni nem nagyon kellett eddig - magyarázza Zoli
Ennél akkor egyszerűbb az ajtóborítás ha nincs