olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Rendben a retró, de hiányzott az USB

2017. június 01. 17:26 - Dombóvári Mihály

VW Passat B5.5 őseredeti kazettás fejegységének korszerüsítése volt a cél, csere nélkül persze.

passat_dension_04.JPG

Nagyon helyre kéne már hoznom a letörött kesztyűtartó fedél nyitót

 

Na nem azért nem cseréltem le eddig a Passat már újkorában sem zseniális fejegységét mert annyira szuperhifi lenne. Korábban mindenben cserélgettem, most meg valahogy nem: talán megszoktam, ahogy kinéz, vagy általánosságban elég megóvott a jármű, és jól hat a gyári belső, amely megbomlana egy utólagos új fejegységarccal. De még az is lehet, hogy egy olyan lavinát indítanék el, amellyel már minden autóbuzi találkozott: ha már kicseréltem a fejegységet, akkor nem maradhatna a nyurga gyári hangszórókészlet sem, és ha az is cserés, akkor kéne egy erősítő is, stb.stb.

De bárhogy is van, a lényeg, hogy ott van a gyári fej, a csomagtartóban egy féllábú cd-tárral, amiben 10-ből csak 6 hely működik, és néha így is lefagy. És hát az ember amúgy is egyre kevésbé vesz CD-t, hanem letöltjük a zenéket hol pénzért, hol ingyen, ritkán írok(unk) cd-t, már az idejére sem emlékszem mikor vettem utoljára írhatót. Hét éve? Kazettázni poén, mert a Passat hozta, hogy elővettem ami van, egy-két lemezt (igazi vinil) és CD-t át is vettem kazira, hogy legyen a kocsiban, az legalább nem ugrott, amikor bent volt a sportrugó. De ez is csak szórakoztatás kategória, már nem passzol a napi ritmusba és eszközkörnyezetbe.

Előbb a sok beáramló bontásra szánt Passat okán felmerült, hogy esetleg egy gyári „nagynavis” fej menjen bele, de hát már az is elavult, és hát a srácok elmondása szerint az sem szólt túl szépen. Így elkezdtem nézegetni, mivel okosíthatnám a kifutott technikát. Nagyjából egybe esett egy kütyüdoktor eszmecserével, ahol a Dension egy eszközét (Gateway Lite) javallották, ezt is nézegettem, és így rámozdultam. A holmi kétféle kivitelben készül, az egyik USB csatlakozási lehetőséggel bír, a másik Bluetotth kapcsolatra is képes (BT kiegészítő betűjellel).

passat_dension_02.JPG

A Dension készülék, jóval kisebb mint a legelső, amely egy vinyót tartalmazott és kazetta-adapterrel használtam valamikor '98-ban

 

Valójában egy jel dekóder, amely a fejegység számára analóggá alakítja a digitálisan érkező és általa feldolgozott jelet. Nem új dolog, már csak abból is látható, hogy melyek az együttműködésre alkalmas fejegységek (és autók) – ezt a gyártói honlapon lehet kiválasztani, az alkalmazhatóság a fejegység altípusától is függhet. Az eszköz a CD-tár csatlakozóját használja, így az egyrészt lekötendő, ha van, másrészt, ha a fejegységen nincs ilyen csatlakozó, akkor arra nem köthető rá a Dension eszköz.

passat_dension_01.JPG

A CD-tár vezérlő csatlakozó helye az egyik oldalon

passat_dension_03.JPG

Mikrofon és USB csatlakozó a másik oldalon

 

Mivel eredetileg a CD-tár a fejegységről vezérelhető, így a gyártó az eszköz vezérlését is így oldotta meg. Tehát a CD-tár funkció kapcsolóival lehet utasításokat közölni a Gateway-jel. Így, ha az USB portra pendrive-ot csatlakoztatva hallgatunk zenét, akkor léptethetünk a zenék és könyvtárak között. Ha az USB-re egyéb médialejátszó eszközt, vagy a vezeték nélküli kapcsolattal okostelefont csatlakoztatunk, akkor az eszközről és a fejegységről is működik a vezérlés.

passat_dension_05.JPG

Okosabbnak ítéltem, ha nem magam szerelek. Hideg is volt még akkor

 

Eredetileg úgy terveztem, hogy beszerelem magam, mert nem tűnik nagy varázslatnak. De letettem róla, mert a kocsibeállónknál nincs áram, forrasztani se lehet, ha éppen kell, szóval elvittem Szöllősi Zsolthoz, akinél már többször járt az autó, legelőször a csippelést szedte le kb. három éve a motorvezérlőről. Ő az aki mindenféle utólagos extrákat szerel be a VAG modellekbe keresztbe-kasul (már meséltem róla). A Densiont meg a Muzix-nál vettem meg, így Angyalföldön csak be kellett ugrani hozzájuk a PoHu-val szemben (Fáy utca).

passat_dension_06.JPG

Autóvillanyászok nyakatekert testhelyzetei: a cél annak kiderítése, hogy ki lakik még ott bent?

 

Amúgy a beszerelés viszonylag egyszerű, attól függően, hogy mit szeretne az ember, hogy rejtve, vagy hozzáférhetőn legyen a cucc. A hozzáférhetőséget az USB csatlakozó magyarázza, így több lehetséges hely felmerül, a könyökló doboza, a kesztyűtartó, a rádió alatti üres rekesz. De minden rés be van lakva az autón, így jött a beszerelői tapasztalat szülte javaslat: tegyük a műszerfal mögé, az USB-t vezessük ki hosszabbítóval. Ez tetszett.

passat_dension_07.JPG

Pár vezetéket korábban közvetlenül az érintkezőkre forrasztottak, célszerű, de kevésbé szakszerű megoldásként. Ezeket lebontották

 

Zsolt szupertürelmes kollégája nyerte a feladatot, amely a fejegység kihúzásával kezdődött. És itt igazolást nyert a megérzés, hogy nem nekem kéne mókolni a kocsival, mert több kesze-kuszaság is előkerült: egykori kihangosító beszerelés öröksége maradt hátra, több fölösleges kábellel, amelyeket egyszerű megoldásként közvetlenül a fejegység érintkezőire forrasztottak. Előbb ezeket kellett lebontani, meg széthúzogatni a CD-tár csatlakozó adapterét, mert hát az nem gyári holmi. És kellett még egy táp, ez gyorsan megvolt.

passat_dension_08.JPG

Gyorsan haladt a bekötés

 

A Gateway Lite BT a vezeték nélküli kapcsolattal telefon-kihangosítóként is használható, ehhez van mikrofon csatlakozója is – és mellékeltek hozzá mikrofont is kábellel. Ennek a bekötését nem kértem, mert headsetet használok, már elmondtam miért. A csomagtartóban lakó CD-tárat lekötötték, ki még nem szedtük, mert be van kábelezve, és végülis elfér, de még nem döntöttem a sorsáról. Ha nagyon útban lesz és unatkozom, akkor kiveszem. A Densiont zörgés- és sérülés elleni vékony habszivacsba csomagolva a légkondicionáló vezérlő panelje mögé dugták, majd kipróbáltuk a készséget. Minden működött, így a rádió is a helyére került.

passat_dension_09.JPG

Megkapja a tápot

 

A beszerelés óta már jó két hónap eltelt, és rendszeresen használom. Igazán nem bonyolítottam túl a dolgot, egy pendrive-ra rátoltam a laptopon lévő zenék egy részét, majd a kocsiban csatlakoztattam, és így hallgatom. Otthon dolgozva kevésbé függök az okostelótól, tehát nem azzal töltöm le a zenéket, mint elérhető saját eszközre, hanem a munkalaptopra, ami ugye nem a cégé, mert az én vagyok. Így a telefont nem szoktam csatlakoztatni, megy a zene a pendrive-ról – telón alig van néhány zene.

passat_dension_10.JPG

Az USB-hosszabbító kábel is a helyére kerül

 

Az alapvető tapasztalat, hogy tényleg nem egy überhifi a Passat gyári rendszere, hiába a két kétutas szett, sajnos még a youtube-os, minimál adattartalmú MP3 sem szól sz@rabbul, mint a CD. A másik, hogy a fejegység vezérlőket használva ugyanolyan türelmesnek kell lenni, mint minden más számítástechnikai eszközzel: gyors nyomkodással léptetni tilos, mert lefagyhat a holmi, akkor át kell kapcsolni rádióra, vagy kazira, majd vissza CD-re, és újra élni kezd.

passat_dension_11.JPG

Gyors próba a helyrerakás előtt

 

Tehát így most jó, az alapvető lépés megvan, digit formátum hallgatható. És azt hiszem itt az ideje kipakolni ezeket a kopogós, középhangú hangszórókat, ha már itt a jó idő. Csak még nem találtam ki milyen legyen (és hogy van-e értelme ezzel a fejegységgel fejlesztgetni).

passat_dension_12.JPG

Ezredfordulós reklámfotó

passat_dension_13.JPG

Itt a fejegység alatt vezettük ki az USB kábelt, a csatlakoztatott pendrive-ot vagy eszközt nyom nélkül elrejti az alsó tárolórekesz

9 komment

Viszik zsákban a pénzünket

2017. április 21. 16:41 - Dombóvári Mihály

A kötelező felelősség biztosítási piac megreformálásával semmi jót nem tettek az autósoknak, annál többet a biztosítóknak. Már megint statisztikát böngésztem.

Azt az örömteli hírt olvastam, hogy tavaly a gépjármű kötelező felelősség biztosítások (továbbiakban kfgb) utáni biztosítói bevételek 130,5 milliárd forintra ugrottak. Hopp! Így. Na és jöhetnek a nagy számok. 4,85 millió élő kfgb szerződés van a Mabisz (Magyar Biztosítók Szövetsége) szerint, ez a szám tavaly majdnem 260 000-rel nőtt. Tehát ennyi újabb járműre kötöttek biztosítást.

Tovább
2 komment

…és győz a négyévszakos gumi!

2017. április 19. 12:25 - Dombóvári Mihály

Az ilyen meglepetés-időjárás támadásakor bizonyít igazán a jó négyévszakos gumiabroncs! De csak a tényleg jó!

img_9624_resize.JPG

Hosszú sztori ez már. Még az ősidőkben használtam először négyévszakos gumit, egy németből hozott Citroen AX viselt Good Year Vector abroncsokat. Rajta maradt, mert hát nem egy testsúlyos erőgépről volt szó. És a használat kilométerei alatt bizonyított is, jó volt télen, nem csúszott, nem esetlenkedett, nyáron annyi volt a nyűgje, hogy a hajtós kanyarokban csikorgott mint régen a Stomil a Ladán a Börzsönyben (de nem sodródott).

Ez kellemes meglepetés volt az után, hogy korábban Debica négyévszakosba futottam bele, amit gyorsan megvásároltam vizsga előtt az Audimra. Igazi teszkós lépés volt, ott is vettem, mindegy volt csak olcsó legyen – és akkoriban, ’98 körül, tesztautókon találkoztam a Debica Vivo nevű nyári gumival, ami meglepően jó volt, ezért hittem el, hogy a Debica Navigator is az lesz. Nem lett az. Esőben-télen csúszott, nyáron nyúlt mint a tészta, és a kocsi mászott le az ívről. És nagyon hamar megöregedett, megkeményedett és kuka lett a sorsa.

hasznalt_ax2.jpg

Tehát nem pozitívan indultam neki az AX négyévszakosainak, amelyek szépen el is koptak. És a kis, 650 kg-os AX kapott újakat, de mivel bevált a Good Year, ha jól emlékszem a Vector 5 gumikat vettem rá: drágább volt mint a nyári, vagy a téli, de olcsóbb, mint a két garnitúra. Nem bántam meg, ezek már nem is csikorogtak, tették a dolgukat, jobban mint sok középkategóriás évszakspecifikus gumi.

A dologból két következtetést vontam le: ha négyévszakos gumit vásárolok alap, hogy jó márka legyen, nekik több a pénzük fejlesztésre, és nem égethetik le magukat ócska gumival. És nagyon fontos milyen autóra kerül. Legyen kis-, maximum alsó középkategória, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű. Nagy dögökre, nagy méretben nem szabad, főleg nem hátsókerék-hajtású darabokra, ja és nem a felső mérethatár felé kell lépkedni, hanem marad a szériaméret.

Tovább
33 komment

Ötös Golf okosítás

2017. április 10. 17:46 - Dombóvári Mihály

Érdekes komfort update, amelynek az alanya egy VW Golf V. Tolatókamera, sebességtartó automatika és a legújabb okostelókat is felismerő modul került bele.

img_1665_resize.JPG

Az építőkocka elv és a felhasználók szempontjából szerencsés fejlesztési vonal is segítheti a VW konszern típusait használó tulajokat. Meg persze kell egy ügyes szerelő, aki kitanulta, hogy elsősorban az adatbuszos rendszerű autók extrái jól frissíthetők, illetve integrálhatók olyan testvér típusokba, amelyekbe gyárilag nem rendelték meg azokat. Sőt régebbi évjáratú autók is tudhatják, amit az újak, ha a meglévő rendszereik alkalmasak a fogadásukra.

Tovább
10 komment

Hadd szívjon!

2017. március 29. 15:30 - Dombóvári Mihály

A sportlégszűrő használatán sokan filozofálnak, pedig nem kell sokat tökölni: meg kell venni, bele kell tenni, ha nem tetszik ki lehet venni.

direktszuro_olajszag_blog_09.JPG

Mindennek ellenére én is eltökörésztem azon, hogy tegyek-e a Passat 1.8T-be sportlégszűrőt. Arra gondoltam, hogy a turbó úgyis „áthúzza” amennyi levegő kell neki, minek költsek rá. Mindemellett azért a tuningcégek is ajánlják, például egy OCT csipeléshez ígért teljesítmény a tuningműhely ajánlása szerint csak úgy válik valóra, ha sportlégszűrőt és tuning lefújószelepet is kap a motor – az 1.8T esetéről beszélek. Végül Wittmann Zsoltival történt egyik beszélgetésünk után vásároltam csak, aki BMW motorok turbósítását műveli magas fokon, és csak annyit mondott: jót tesz neki. Az ő szava arany.

Tovább
20 komment

Kipróbáltam egy új headset-et

2017. március 24. 23:07 - Dombóvári Mihály

Ha nem szeretsz autóban kihangosítással telefonálni, akkor ez a Te eszközöd.

Lehet, hogy az autócserélgetős életmód adta, de soha nem szoktam rá az autós telefon kihangosításra. Akkor se, amikor a tesztautókban egyre természetesebb lett, hogy a fejegységeik képesek erre bluetooth kapcsolat segítségével. Egy gyors teszt, aztán már nem párosítom, ne maradjanak a kocsi rendszerében telefonszámok például. Illetve van még egy fejlövésem, szeretek zenét hallgatni és nem szeretem, ha egy befutó hívás miatt megszakad.

awei_headset_04.JPG

A fülhallgató-mikrofon egység tömege mindössze 3 gramm. Könnyű viselet

 

Tovább
9 komment

AMTS nulladik napi benyomás

2017. március 23. 23:28 - Dombóvári Mihály

Túl korán kint voltam, még csak alakultak a dolgok. De már látszott mi lesz péntektől.

img_7874_resize-025.JPG

Mindig kimegyek már az építés napján az AMTS-re. 2008-tól 2015-ig azért mert kiállítóként szerepeltem, tavaly meg idén megszokásból. Jó ilyenkor a készülődés, építkezés, érkezés hangulata. Ahogy kialakulnak a helyek, vonulnak be az autók.

Tovább
2 komment

Bénák a cégautó sofőrök?

2017. március 16. 08:10 - Dombóvári Mihály

A legjobb autó a cégautó, a legrosszabb sofőr aki vezeti? A statisztika nem hazudik, de vélhetően senki se jobb!

Sokba kerülnek a cégeknek a kollégák által összetört autók javítása. Nem feltétlenül a hivatásos sofőrökre kell gondolni, hanem a cégautókat használókra, kezdve a területi képviselőtől a top menedzserig. Tehát úrvezető cégautósok vezetési szokásait monitorozták, a lehető legegyszerűbb módon.

img_0864_resize.JPG

Feladatra váró autók sora vezetéstechnikai pályán

 

Az első tíz között számon tartott flottafenntartó (Business Lease) a biztosítójától kért le statisztikát 5 évre visszamenőleg az általa kezelt autók kárkifizetéseiről. De csak mozgásos károkról, tehát lopás, feltörés, tűz, rongálás, üvegkár nem került bele. Két csoportba sorolták a kártípusokat, az egyikbe vették a leggyakoribbakat, a másikba pedig a legköltségesebbeket.  Így néz ki:

Káresemény gyakoriság szerint (a zárójeles megjegyzéseket én tettem hozzá)

  1. Parkolóban sérülten találta: 35,21% (itt azért jellemző, hogy akkor is ezt mondják, ha a bejelentő volt a vétkes)
  2. Figyelmetlen parkolás: 24,14%
  3. Figyelmetlen tolatás: 17,73% (ez is jellemzően parkolással kapcsolatos manőver)
  4. Követési távolság be nem tartása: 9,48% (agresszív, ideges vezetés jellemzője)
  5. Vadállat okozta baleset: 7,49% (erre a magyarázat, hogy sok vidéki dolgozó hajnalban indul és/vagy éjszaka ér haza, amikor aktívak a vadak)

 

Az 5 legdrágább káresemény

  1. Követési távolság be nem tartása: 24,08%
  2. Figyelmetlen parkolás: 18,45%
  3. Figyelmetlen tolatás: 13,93%
  4. Vadállattal való ütközés: 13,73%
  5. Elsőbbség meg nem adásából származó balesetek: 12,17%

 

Tovább
17 komment

Teszten egy majdnem tuti VÉDA-jelző

2017. március 11. 16:26 - Dombóvári Mihály

A fejből ismert VÉDA-kapukon túl azért van jó néhány, amibe bambán bele lehet futni. Mondjuk, ha éppen telefonál és nem figyel az adott tag!

blue_alertimg_7393-0110.JPG

Jobb, ha az elején meggyónok és elárulom, hogy igen, szoktam gyorsan hajtani, tervezetten és nem tervezetten egyaránt. A tervezett ugye a „na itt kicsit megtolom” hangulat, amit kiválthat egy szép országút, egy tiszta (és ismert) autópálya (amit minden autós tesztben német autópályának hívunk), vagy hogy húha sietni kell, mindenütt tegyünk rá pár még tűréshatáron belüli százalékértéket a legnagyobb megengedettre (kivéve a kanyarokban, mert ott mehet húzósan – egyedül vagy baráttal az autóban).

A nem tervezett gyorshajtás az kellemetlenebb. Megszokott helyen váratlan sebességkorlátozás. Idegen helyen váratlan sebességkorlátozás. Hú ez már nem országút, hanem gyepüs városszél, csak olyan mintha. És vannak az akcióból adódók: előzni elég nehéz sebességhatárt betartva, saját sávba visszatérve nem garantált a sebességhatár betartása. És van akinek a jobb lába nem működik sebességtartó automataként (az enyém igen), és hajlamosak a sofőrök, főképp jobbféle, csendes utasterű autókban szép lassan behatolni a tiltott sebességzónákba, úgy hogy észre sem veszik. Na ezeket már nem ragozom tovább, mindenki ült már autóban.

Tovább
4 komment

Totál pénzkidobás, de megmagyarázom

2017. március 09. 21:45 - Dombóvári Mihály

Francnak kell szériavégi indexes tükör, ha semmi baja a réginek? Hát nekem.

img_7422-001.JPG

Az első lépés a tükörlap kipattintása

 

Hányszor halljuk ezeket: minek szórod a pénzt erre az öreg kocsira, sőt egyáltalán a kocsira? Minek töltöd ezzel az idődet? Persze kezdhetném a magyarázkodást, hogy mert jobb a nagy tükör látószöge, jobban látható, ha indexelek, ráadásul öt évvel fiatalabbnak hihető a kocsi, hiszen úgyis szép az állapota. Kezdhetném, és mindez amit felsoroltam igaz is, de nem kezdem, mert valójában azért kell az indexes tükör mert jólesik. Jó dolog utánajárni, megszerezni, közben jó arcokkal beszélgetni, megvitatni, majd ha megvan a tükör akkor szétszedni ügyesen nem eltörve. Menni a fényezőhöz, ahol büdös van, de az igazán jó szag, mert ott születnek a csúnya dolgokból az újszerű dolgok: már ha ügyes a fényező.

img_7433-003.JPG

Az egyikből már kiszedve az állítómotor

 

Szóval ezért jött a dolog, hogy a VW Passat B5.5 szériavégi, indexes tükre ugorjon a szériakezdő kocsimra. Ahogy az ember beleereszkedik a típusra szakosodott emberek világába, mint könnyűbúvár a tengervízbe, úgy éri egyre több benyomás, úgy lát meg egyre több játéklehetőséget az autójában. A korábbi bejegyzésben említett döntés, mely szerint nem kerül eladósorba a Passat, hanem továbbszolgál, de ehhez kap egy kis gatyábarázást, terelt be ebbe a világba.

Tovább
8 komment