olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Viszik zsákban a pénzünket

2017. április 21. 16:41 - Dombóvári Mihály

A kötelező felelősség biztosítási piac megreformálásával semmi jót nem tettek az autósoknak, annál többet a biztosítóknak. Már megint statisztikát böngésztem.

Azt az örömteli hírt olvastam, hogy tavaly a gépjármű kötelező felelősség biztosítások (továbbiakban kfgb) utáni biztosítói bevételek 130,5 milliárd forintra ugrottak. Hopp! Így. Na és jöhetnek a nagy számok. 4,85 millió élő kfgb szerződés van a Mabisz (Magyar Biztosítók Szövetsége) szerint, ez a szám tavaly majdnem 260 000-rel nőtt. Tehát ennyi újabb járműre kötöttek biztosítást.

Tovább
1 komment

…és győz a négyévszakos gumi!

2017. április 19. 12:25 - Dombóvári Mihály

Az ilyen meglepetés-időjárás támadásakor bizonyít igazán a jó négyévszakos gumiabroncs! De csak a tényleg jó!

img_9624_resize.JPG

Hosszú sztori ez már. Még az ősidőkben használtam először négyévszakos gumit, egy németből hozott Citroen AX viselt Good Year Vector abroncsokat. Rajta maradt, mert hát nem egy testsúlyos erőgépről volt szó. És a használat kilométerei alatt bizonyított is, jó volt télen, nem csúszott, nem esetlenkedett, nyáron annyi volt a nyűgje, hogy a hajtós kanyarokban csikorgott mint régen a Stomil a Ladán a Börzsönyben (de nem sodródott).

Ez kellemes meglepetés volt az után, hogy korábban Debica négyévszakosba futottam bele, amit gyorsan megvásároltam vizsga előtt az Audimra. Igazi teszkós lépés volt, ott is vettem, mindegy volt csak olcsó legyen – és akkoriban, ’98 körül, tesztautókon találkoztam a Debica Vivo nevű nyári gumival, ami meglepően jó volt, ezért hittem el, hogy a Debica Navigator is az lesz. Nem lett az. Esőben-télen csúszott, nyáron nyúlt mint a tészta, és a kocsi mászott le az ívről. És nagyon hamar megöregedett, megkeményedett és kuka lett a sorsa.

hasznalt_ax2.jpg

Tehát nem pozitívan indultam neki az AX négyévszakosainak, amelyek szépen el is koptak. És a kis, 650 kg-os AX kapott újakat, de mivel bevált a Good Year, ha jól emlékszem a Vector 5 gumikat vettem rá: drágább volt mint a nyári, vagy a téli, de olcsóbb, mint a két garnitúra. Nem bántam meg, ezek már nem is csikorogtak, tették a dolgukat, jobban mint sok középkategóriás évszakspecifikus gumi.

A dologból két következtetést vontam le: ha négyévszakos gumit vásárolok alap, hogy jó márka legyen, nekik több a pénzük fejlesztésre, és nem égethetik le magukat ócska gumival. És nagyon fontos milyen autóra kerül. Legyen kis-, maximum alsó középkategória, fronthajtásos, és viszonylag jó súlyelosztású, kezelhetőségű. Nagy dögökre, nagy méretben nem szabad, főleg nem hátsókerék-hajtású darabokra, ja és nem a felső mérethatár felé kell lépkedni, hanem marad a szériaméret.

Tovább
33 komment

Ötös Golf okosítás

2017. április 10. 17:46 - Dombóvári Mihály

Érdekes komfort update, amelynek az alanya egy VW Golf V. Tolatókamera, sebességtartó automatika és a legújabb okostelókat is felismerő modul került bele.

img_1665_resize.JPG

Az építőkocka elv és a felhasználók szempontjából szerencsés fejlesztési vonal is segítheti a VW konszern típusait használó tulajokat. Meg persze kell egy ügyes szerelő, aki kitanulta, hogy elsősorban az adatbuszos rendszerű autók extrái jól frissíthetők, illetve integrálhatók olyan testvér típusokba, amelyekbe gyárilag nem rendelték meg azokat. Sőt régebbi évjáratú autók is tudhatják, amit az újak, ha a meglévő rendszereik alkalmasak a fogadásukra.

Tovább
10 komment

Hadd szívjon!

2017. március 29. 15:30 - Dombóvári Mihály

A sportlégszűrő használatán sokan filozofálnak, pedig nem kell sokat tökölni: meg kell venni, bele kell tenni, ha nem tetszik ki lehet venni.

direktszuro_olajszag_blog_09.JPG

Mindennek ellenére én is eltökörésztem azon, hogy tegyek-e a Passat 1.8T-be sportlégszűrőt. Arra gondoltam, hogy a turbó úgyis „áthúzza” amennyi levegő kell neki, minek költsek rá. Mindemellett azért a tuningcégek is ajánlják, például egy OCT csipeléshez ígért teljesítmény a tuningműhely ajánlása szerint csak úgy válik valóra, ha sportlégszűrőt és tuning lefújószelepet is kap a motor – az 1.8T esetéről beszélek. Végül Wittmann Zsoltival történt egyik beszélgetésünk után vásároltam csak, aki BMW motorok turbósítását műveli magas fokon, és csak annyit mondott: jót tesz neki. Az ő szava arany.

Tovább
20 komment

Kipróbáltam egy új headset-et

2017. március 24. 23:07 - Dombóvári Mihály

Ha nem szeretsz autóban kihangosítással telefonálni, akkor ez a Te eszközöd.

Lehet, hogy az autócserélgetős életmód adta, de soha nem szoktam rá az autós telefon kihangosításra. Akkor se, amikor a tesztautókban egyre természetesebb lett, hogy a fejegységeik képesek erre bluetooth kapcsolat segítségével. Egy gyors teszt, aztán már nem párosítom, ne maradjanak a kocsi rendszerében telefonszámok például. Illetve van még egy fejlövésem, szeretek zenét hallgatni és nem szeretem, ha egy befutó hívás miatt megszakad.

awei_headset_04.JPG

A fülhallgató-mikrofon egység tömege mindössze 3 gramm. Könnyű viselet

 

Tovább
9 komment

AMTS nulladik napi benyomás

2017. március 23. 23:28 - Dombóvári Mihály

Túl korán kint voltam, még csak alakultak a dolgok. De már látszott mi lesz péntektől.

img_7874_resize-025.JPG

Mindig kimegyek már az építés napján az AMTS-re. 2008-tól 2015-ig azért mert kiállítóként szerepeltem, tavaly meg idén megszokásból. Jó ilyenkor a készülődés, építkezés, érkezés hangulata. Ahogy kialakulnak a helyek, vonulnak be az autók.

Tovább
2 komment

Bénák a cégautó sofőrök?

2017. március 16. 08:10 - Dombóvári Mihály

A legjobb autó a cégautó, a legrosszabb sofőr aki vezeti? A statisztika nem hazudik, de vélhetően senki se jobb!

Sokba kerülnek a cégeknek a kollégák által összetört autók javítása. Nem feltétlenül a hivatásos sofőrökre kell gondolni, hanem a cégautókat használókra, kezdve a területi képviselőtől a top menedzserig. Tehát úrvezető cégautósok vezetési szokásait monitorozták, a lehető legegyszerűbb módon.

img_0864_resize.JPG

Feladatra váró autók sora vezetéstechnikai pályán

 

Az első tíz között számon tartott flottafenntartó (Business Lease) a biztosítójától kért le statisztikát 5 évre visszamenőleg az általa kezelt autók kárkifizetéseiről. De csak mozgásos károkról, tehát lopás, feltörés, tűz, rongálás, üvegkár nem került bele. Két csoportba sorolták a kártípusokat, az egyikbe vették a leggyakoribbakat, a másikba pedig a legköltségesebbeket.  Így néz ki:

Káresemény gyakoriság szerint (a zárójeles megjegyzéseket én tettem hozzá)

  1. Parkolóban sérülten találta: 35,21% (itt azért jellemző, hogy akkor is ezt mondják, ha a bejelentő volt a vétkes)
  2. Figyelmetlen parkolás: 24,14%
  3. Figyelmetlen tolatás: 17,73% (ez is jellemzően parkolással kapcsolatos manőver)
  4. Követési távolság be nem tartása: 9,48% (agresszív, ideges vezetés jellemzője)
  5. Vadállat okozta baleset: 7,49% (erre a magyarázat, hogy sok vidéki dolgozó hajnalban indul és/vagy éjszaka ér haza, amikor aktívak a vadak)

 

Az 5 legdrágább káresemény

  1. Követési távolság be nem tartása: 24,08%
  2. Figyelmetlen parkolás: 18,45%
  3. Figyelmetlen tolatás: 13,93%
  4. Vadállattal való ütközés: 13,73%
  5. Elsőbbség meg nem adásából származó balesetek: 12,17%

 

Tovább
17 komment

Teszten egy majdnem tuti VÉDA-jelző

2017. március 11. 16:26 - Dombóvári Mihály

A fejből ismert VÉDA-kapukon túl azért van jó néhány, amibe bambán bele lehet futni. Mondjuk, ha éppen telefonál és nem figyel az adott tag!

blue_alertimg_7393-0110.JPG

Jobb, ha az elején meggyónok és elárulom, hogy igen, szoktam gyorsan hajtani, tervezetten és nem tervezetten egyaránt. A tervezett ugye a „na itt kicsit megtolom” hangulat, amit kiválthat egy szép országút, egy tiszta (és ismert) autópálya (amit minden autós tesztben német autópályának hívunk), vagy hogy húha sietni kell, mindenütt tegyünk rá pár még tűréshatáron belüli százalékértéket a legnagyobb megengedettre (kivéve a kanyarokban, mert ott mehet húzósan – egyedül vagy baráttal az autóban).

A nem tervezett gyorshajtás az kellemetlenebb. Megszokott helyen váratlan sebességkorlátozás. Idegen helyen váratlan sebességkorlátozás. Hú ez már nem országút, hanem gyepüs városszél, csak olyan mintha. És vannak az akcióból adódók: előzni elég nehéz sebességhatárt betartva, saját sávba visszatérve nem garantált a sebességhatár betartása. És van akinek a jobb lába nem működik sebességtartó automataként (az enyém igen), és hajlamosak a sofőrök, főképp jobbféle, csendes utasterű autókban szép lassan behatolni a tiltott sebességzónákba, úgy hogy észre sem veszik. Na ezeket már nem ragozom tovább, mindenki ült már autóban.

Tovább
4 komment

Totál pénzkidobás, de megmagyarázom

2017. március 09. 21:45 - Dombóvári Mihály

Francnak kell szériavégi indexes tükör, ha semmi baja a réginek? Hát nekem.

img_7422-001.JPG

Az első lépés a tükörlap kipattintása

 

Hányszor halljuk ezeket: minek szórod a pénzt erre az öreg kocsira, sőt egyáltalán a kocsira? Minek töltöd ezzel az idődet? Persze kezdhetném a magyarázkodást, hogy mert jobb a nagy tükör látószöge, jobban látható, ha indexelek, ráadásul öt évvel fiatalabbnak hihető a kocsi, hiszen úgyis szép az állapota. Kezdhetném, és mindez amit felsoroltam igaz is, de nem kezdem, mert valójában azért kell az indexes tükör mert jólesik. Jó dolog utánajárni, megszerezni, közben jó arcokkal beszélgetni, megvitatni, majd ha megvan a tükör akkor szétszedni ügyesen nem eltörve. Menni a fényezőhöz, ahol büdös van, de az igazán jó szag, mert ott születnek a csúnya dolgokból az újszerű dolgok: már ha ügyes a fényező.

img_7433-003.JPG

Az egyikből már kiszedve az állítómotor

 

Szóval ezért jött a dolog, hogy a VW Passat B5.5 szériavégi, indexes tükre ugorjon a szériakezdő kocsimra. Ahogy az ember beleereszkedik a típusra szakosodott emberek világába, mint könnyűbúvár a tengervízbe, úgy éri egyre több benyomás, úgy lát meg egyre több játéklehetőséget az autójában. A korábbi bejegyzésben említett döntés, mely szerint nem kerül eladósorba a Passat, hanem továbbszolgál, de ehhez kap egy kis gatyábarázást, terelt be ebbe a világba.

Tovább
8 komment

Hóban nem működik!

2017. február 08. 10:10 - Dombóvári Mihály

Nehéz helyzetben, pont mikor szükség lenne rájuk, a vezetéstámogató rendszerek gyakorta cserben hagyják a sofőröket. A Kia csokorba szedte a példákat.

Van egy olyan gondolatom, hogy minek bevezetni valamit addig, amíg nem működik közel tökéletesen. Vagy legalább nem nyújtja azt a segítséget, amit a vásárló elvár tőle – és a gyártó ígér. Ez a gondolatom évekkel ezelőtt támadt, a vezetéstámogató rendszerek dömpingjének a hajnalán, mikor a második-harmadik tesztautóban is inkább idegesítettek, mintsem hasznosak voltak az említett halmazba tartozó eszközök.

Például a táblafelismerők. Kb. 50 százalékos volt eleinte a találati arányuk. Ja, hogy a 80-as megengedett sebességhatárt 30-nak vélte, ugyan már. Gondoltam idővel javul a felismerési arány, de nagy jóindulattal a mai új autókban is maximum 70-75 százalékos. Persze móka ezt figyelni, egész addig, amíg a sofőr felülbírálhatja a rendszer észleléseit: tehát nem veszem be, hogy a nulláson harminccal kéne mennem mindenféle útfelbontás vagy különleges eseménymentes szakaszon. Persze ha ennek a táblafelismerőnek az adatait felhasználja más rendszer is, például az adaptív tempomat, az már kezd kellemetlenné válni, bár a GPS alapján a térkép-adatbázissal is dolgoznak, akkor gondolkodhat a szoftver is legalább.

kia_nyito.jpg

Szép ez a kocsi, és más értékei miatt becsülöm is, sőt merem ajánlani a kategóriában kutakodók számára

Az ősszel nálam kezdte a tesztköreit futni a Kia Optima plug-in hibrid. Minthogy a gyártóknál komoly a piaci verseny a vezetéstámogató rendszerek terén, ebben is volt jócskán. Kötelességtudatból kipróbálom-használom őket, és ha több nap után sem látom az értelmüket, vagy zavarnak, akkor kikapcsolgatom a tetszési indexemnek megfelelően. Sőt, még a gépkönyvet is át szoktam nézni (bár néha unalmas), de sokszor megéri. Igazi csemegét találtam a parkoló-asszisztens rendszer ismertetőjénél.

Tovább
3 komment