olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Hóban, négyévszakossal

2018. február 25. 15:10 - Dombóvári Mihály

Szeretek kísérletezgetni, és már többször jeleztem, hogy szerintem megvan a helye a négyévszakos abroncsoknak az autózásban. Csak tudni kell melyik a jó, és milyen autó viseli.

vredestein_quatrac5_1.jpg

Nagyon sok mindentől függ egy gumiabroncs viselkedése. Természetesen egyrészt a saját tulajdonságaitól, gumikeverékétől, mintázatától, a karkasz felépítésétől, de nagyon sok függ attól, hogy milyen méretben milyen tulajdonságokkal bíró autón alkalmazzák. A legutóbbi két próbálkozásom is ezt támasztotta alá: a VW Passatra szerelt Michelin CrossClimate abroncsból a felső mérethatárt választottam, az Opel Corsa-ra a gyári alapméretű Vredestein Quatrac Lite került. (És most ez utóbbi cseréltem másik fajtára).

Egy mondatban összegezve, a Michelin nagyon jó nyárigumi volt, ami téli körülmények között korlátozottan volt alkalmazható, a gumis fejlesztők által „szürke aszfaltnak” nevezett szitukban, ami a takarított utakat jelenti – a gumikeverék nem vált rideggé, de a mintázat nem volt elég télispecialista ahhoz, hogy a tömörödött havon, a jegesedő felületen jó vonóerőt tudjon adni. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a Michelin egy év után fejlesztett ezen az abroncson, pont a mások által is kritizált téli tapadást javítandó, de azt nem próbáltam.

Mindemellett azt gondolom, hogy a 225/45 R17 méret helyett 205/55 R16-ot választva a téli viselkedése jobb lett volna, ha nem is érte volna el az amúgy a kocsin ebben a kisebb méretben használt Michelin Alpin téligumikét. Persze cserébe a nyári élményfaktora csúszott volna lejjebb. Mellékesen jegyzem meg, hogy számomra szabályszerű, hogy a téli abroncsméretet mindig a gyári ajánlás minimum mérete felé közelítem, a nyárit fordítva. Tehát a téli legyen vékonyabb és ballonosabb, a nyári szélesebb és „peresebb”, ezekkel is támogathatjuk adott időszakban a jobb tapadást. Csak ne felejtsük fent szezonon túl a gumikat.

A másik mondatban a Corsa tapasztalat összegezhető. Ott valahogy pont fordítva sült el, a Quatrac Lite télen jó téligumiként viselkedett, bármely évszakban a csapadékos utat nagyon szerette. A száraz meleg idő annyira nem volt a pályája, ott már előbb elérte a határait, kanyarban csikorogni kezdett, kicsit nyúlóssá vált. De hát mondták is, hogy igazán egy nyárálló téligumiról van szó.

Most ezt cseréltem le, a Vredestein másik típusára, a Quatrac 5-re, ami szintén négyévszakos gumi, viszont a különbségei által éppen a nyári jobb viselkedést várom tőle. És pont jó ez a másfél hete tartó havas útkörülmény, mert gyorsan vallhat a téli tulajdonságairól is, amely nagy kérdés, hogy megvan-e oly mértékben, mint a téliként viselkedő és annak is látszó Quatrac Lite esetén volt.

A gumi mintázatára ránézve rögtön feltűnik a különbség. A Quatrac 5 olyan, mintha megfelezve a gumit a belső felének a mintázata téli-, a külső felének a mintázata nyári gumié lenne. Ez így már a harmadik négyévszakos gumifejlesztési elméletet dobja fel: volt ugye a nyárálló téligumi, a télálló nyárigumi, és ez a fele-fele gumi.

vredestein_quatrac5_2.jpg

A gumi mintázatát három mély árok osztja fel, ezek feladata többek között a jó egyenesfutás, nedves úton a vízelvezetés biztosítása. De az árokfalak oldalai szögben döntöttek, hogy a mintablokkok ne tudjanak könnyen úgy deformálódni, hogy nyúlóssá váljon a kormányzás érzése, tehát ne tudjon a gumi könnyen lekúszni az ívről kanyarban. Mint az előbb említettem a belső fél blokkjai lamellázottak, de nagyon trükkösek. A legbelső szélső mintasor felel a téli körülmények között a jó iránytartásért, a gumi középvonalához közelebbi a vonóerő átadásért (és fordítva a fékezésért) is felel. A lamellák vágásai a menetirányra nem merőlegesek, ez is jobb oldalirányú stabilitást ad, főképp melegben, mikor a lágyabbá váló gumi miatt hajlamosabb lenne a nyúlós viselkedésre az abroncs. Szintén ezt a célt szolgálja, hogy lényegében minden blokk össze van kötve a következővel, így egymást stabilizálják, de mégis eléggé elkülönülnek ahhoz, hogy szolgálják a téli tapadást.

Mellette a belső nyári blokksor egyszerűbb mintájú és nagyobb felületet ad ugyanakkora „alapterületen”. Emiatt, a tömbös kialakítás miatt stabilabbak is ezek a blokkok, nem kellett őket összekötni – így, míg a téli blokkon az összekötés a jobb nyári viselkedést, a nyári blokkon az önállóság a jobb téli viselkedést szolgálja. Nagyon ravasz.

Az „autókülső”, vagy ívkülső mintasor az oldalfalra felkúszó blokkjai jellegzetes nyárigumis kialakításúak. Azonban a félig elkülönülő belső harmaduk, ami szinte újabb mintasornak is tekinthető, az nem teljesen az. Osztásuk hasonló a belsőbb mintasorhoz, de keskenyebbek, ezért, hogy stabilabbak legyenek, ezek is egymással a belső részen összekötöttek.

A gumi tesztjeit megnézve dicsérték a németek a téligumit megközetlítő vonóerőt havas körülmények között például. A gyártó pedig a nedves úti javított viselkedést, a kisebb gördülési ellenállást, a szolídabb zajt és a hosszabb élettartamot emelte ki. Hát mindez majd kiderül, hogy igaz-e.

Amit eddig autóztam, abból tényleg csendesebb a Lite-nál, de az már kopott volt. Esős, meg hideg száraz utakon teljesen korrekt teljesítményt adott, a megszokott kanyarokban száraz úton nagyobb kanyarsebességet enged a Lite-nál. Amióta leesett a hó is, üzemben van, eddig egy parkolóhelyről való kiállásnál kellett trükközni és kapart el vidáman a mozdítás helyett. De nehéz volt a feladat, mert egy hótól beálláskor takart jó 10-15 cm-rel mélyebb felületről kellett lényegében helyből kellő rákormányzási lehetőség nélkül, hegyes szögben felkapaszkodnia a lejegesedett aszfaltra egy hajtott keréknek – a másik fent volt az aszfalton, csak terheletlenül, mert a kocsi bal oldala mélyedésben volt és kb 30 cm-re egy kerítéslábazattól, ami jelentősen szűkítette a manőverezési lehetőségeket, akárcsak a kocsi előtt és mögött álló autók is.

De végülis ezt is teljesítette, hiszen a kocsi önerőből kijött a csapdából. Elsősorban a budai oldalon használva az autót a fékúttal, vonóerőátadással is elégedett vagyok, járt autópályán is, ahol szintén korrektül viselkedett jó egyenesfutással. Bár még tart a tél, talán nem elhamarkodott dolog a téli tulajdonságait jónak ítélni. Aztán lassan melegedni fog az idő, és vallhat a gumilágyító körülmények között is, hogy jól kiagyalták-e a tervezők a mintázatát.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr1313697190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2018.02.26. 10:46:08

Kiváncsi vagyok a nyári tapasztalatra, főleg kerékzaj fronton. Lassan aktuális lesz a csere, és nagyon gondolkozom azon, hogy mivel roppant keveset megyek, nem veszek megint 2 garnitúrát ami sose kopik el csak elöregszik.

Majjomkácska 2018.02.26. 14:56:16

Van külön jobb s baloldali gumi? Vagy az egyik oldalt kívül, a másik oldalt belül vana nyári rész?

belaszalay2.0 2018.04.24. 11:13:22

@Majjomkácska: Persze, van jobb bal,első , hátsó...
Belső oldala van.

MondeoManTony (törölt) 2018.05.26. 08:30:30

Crossclimate van fent több mint egy éve Mondeón. Hideg melegben, szárazon vízen jó gumi, havon jégen gyenge volt, gyorsan kopik így vissza fogok állni téli nyári gumikra... összeségében csalódás és drága is volt. Annak jó aki keveset megy és főleg városban sík úton.