olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Villanyautót másodiknak

2018. május 31. 10:05 - Dombóvári Mihály

Ismerősöm fellelkesülve vásárolt egy Citroen C-Zero-t, amelyet eleve második autónak szánt a feleségének. Mérnökemberként mindent számolt, elmesélte nekem, én meg tovább adom.

img_1375_resize.JPG

Igazán az egész sztori a múltkori flottakezelő-használtautó telep látogatásának a folyománya. Ottjártamkor állt ott két elektromos autó, egy Citroen C-Zero és egy Nissan Leaf (igazán állt még ott egy BMW i3 is, de az a céges lótifuti városi autójuk, és nem eladó, ami eladó az itt nézegethető). Az elektromosokról beszélve derült ki, hogy a C-Zeronak van egy testvére is, amit már korábban eladtak, így megkértem őket, keressék fel a tulajt, ha ez nem tolakodó, hátha beszélhetek vele a tapasztalatairól.

img_1080_resize.JPG

Villanyautók csoportképe

 

Innentől rövidre záródott az ügy, mert a vásárlójukról kiderült, hogy ismerjük egymást, korábban autós újságíróként is dolgozó „autómérnök”-ről van szó, legyen e pillanattól a neve Zoli. És egyébként tényleg ez a neve. Jelenlegi megbízói között szerepel a Kia is, a családi autópark ennek megfelelően korábban csak Kiákból állt, ő éppen egy Carens-t használ. Mivel nagyon nyitott a mindenféle új megoldásra, itt már kapcsolódott a flottakezelőhöz, mivel a Carens-t operatív lízing formában a Business Lease-től „bérli”.

img_0971_resize.JPG

Igazán a flottakezelő cég kezdte a beetetését, mert mehetett a Tesla S-szel. Persze távoli az átkötés, mert pár galaxis elválasztja Elon Musk termékét a francia-japán kisautótól, de mégis ez az élmény volt a katalizátor. Épp akkor tervezte Zoli, hogy feleségének a napi jövés-menéshez vásárol egy kisautót, és hát a Kiás kapcsolatot ismerve nem meglepő módon egy Picantóban gondolkozott. De miután áramütés érte, rákérdezett, hogy annak az árából mit kaphatna elektromosban.

img_1361_resize.JPG

Hát újat ugye semmit. Pedig kipróbálta a Soul EV-t, és az Optima hibridet is. És akkor ajánlották fel neki a legolcsóbb elektromos használtautók között számon tartott, korábban céges C-Zero-t a flottakezelőtől, amit akkor adott le az addigi bérlője. Minthogy a kiskocsi akkor futott 25 ezer kilométert, a múltja tiszta és leinformálható (mint általában a flottakezelt autóké), és épp alig múlt öt éves, a Tesla tesztre két hétre már alá is írta Zoli a szerződést a C-Zerora. A kocsi mellé kapott még egy téligumiszettet és töltőkábelt: az ár 3 050 000 Ft volt.

img_1396_resize.JPG

Boldogan haza a C-Zero-val

 

A gyári új akkor (kábé egy éve) került 7-8 millió forintba. Az autó egy-két parkolói sérülést viselt, és a kormány kicsit már holtjátékos volt. Mivel japán származék, így a töltő csatlakozója chademo (egyenáramú), az ilyen töltési lehetőség nem jellemző itthon, így eleve az otthoni töltéssel számolt. Azonban a gyári mellékelt töltővel, amivel a rendes otthoni dugalj csapolható csak 10 amperrel tudott tölteni, ez lassú.

img_1342_resize.JPG

Pár pici sérülés: például lökdösődtek a lökhárítóval

 

Elkezdett töltő lehetőségek után kutatni, és végül vásárolt egy fali töltőt. A felszereléshez hívott villanyszerelőt, és az elektromos szolgáltatótól is igényelt bővítést 3x16A-re (fel lehetett volna fejleszteni 3x32 Amperre is, kábé 200 000 Ft felárból). A töltőhöz az órától külön szálat húztak figyelembe véve a tűzvédelmet is – hiszen tartós magas áramerősségű felvételnél melegszik a vezeték.

img_1346_resize.JPG

A fali töltő a garázsban

 

A beruházás vállalásában az is szerepet játszott, hogy Zoli úgy ítéli meg, hogy kb. két év múlva már elérhető lesz számára a használt Kia Soul EV, annak jóval nagyobb a hatótávja, mint a Citroen 130 kilométere. Azonban ez a százharminc is bőven elég a munkába járáshoz most. Tapasztalatai szerint fontos az akku „igényeinek” a figyelembe vétele is a töltések során. Így igyekeznek soha sem lemeríteni teljesen a telepeket, körülbelül, ha 20 km-re csökkent a hatótáv akkor mindenképpen zsinórra akasztják a kocsit. 

img_1405_resize.JPG

Még ennyit mehetünk vele

 

A napi rutin szerint egy feltöltéssel így 100 km-t mennek, ez a napi 25-30 km-rel számolva minden harmad-negyednap töltik az autót. Természetesen, ha a napi rutin más útvonalakkal bővül, akkor sűrűbben. Ha szorít a hurok, akkor egy óra töltéssel 20 km-t nyernek. 16 Amperes töltésnél az akku 13-14 Ampert vesz fel, teli, 4-5 óra alatt tölti fel a falitöltő a 16 kWh-s telepet.

img_1056_resize.JPG

Nincs túlbonyolítva a műszerfal, de nem is spártai

 

Mint mesélte a villanyautózás átalakítja a gondolkozást. Így a nyári légkondihasználat sem olyan fontos, vagy a téli teljes melegre fűtés sem, mikoris mindkét esetben a nagy elektromos fogyasztó bekapcsolása felezheti is a hatótávolságot. Persze a költségbe még így is beleférne, mert az eddigi számolások alapján a Citroen C-Zero-val, otthon töltve a kocsit (tehát fizetve az áramért, nem ingyen töltve a városban) 6 forintra jön ki a kilométerköltség. Úgy számolta a benzines Picantóval 23 forint lenne ugyanez. (És egy érdekes km-költségszámítás ezen a linken tizenéves Passatra és új Peugeot 301-re, így lehet további összehasonlítási alap).

img_1061_resize.JPG

Mivel felesége a belvárosban dolgozik az összehasonlításba belevehették volna a zöld rendszám miatti ingyen parkolást is, ami ebben az esetben jelentős összeg lenne egy hagyományos hajtásláncú autóval. Lehet ezt még érdemes lenne kiszámolni, hiszen valós előny az is.

img_1065_resize.JPG

A kispóknál kényelmesebb, sőt a Seicentonál is

img_1416_resize.JPG

Mikroűrméretű csomagtartó

img_1408_resize.JPG

Ezt itt nyitogatni nem nagyon kellett eddig - magyarázza Zoli

img_1057_resize.JPG

Ennél akkor egyszerűbb az ajtóborítás ha nincs

img_1381_resize.JPG

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr3414014374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kg3 2018.06.05. 22:36:56

CHAdeMO csatlakozós villámtöltőből azért van pár az országban.
Vidéken valóban nem túl sok (de van), viszont BP-n belül van jópár.
Talán érdemes lenne használni valamilyen töltőpont alkalmazást, ami segítene megtalálni ezeket (toltopont.eu; chargemap.com; plugshare.com stb.)
Az ION/C-Zero/iMiev trió AC fedélzeti töltője (ami "a nem a CHAdeMO") 16A-es, ezért teljesen felesleges lett volna 32A-es töltőkapacitást kiépíteni (kivéve persze, ha amúgy is elhasználja a ház a 3*16A-t).
Ugyanezen autók jellemzője, hogy a fűtés nem hőszivattyús, ezért "pazarló" a téli használata, de ha ők 3 naponta töltenek, akkor ez nem jelenthetne gondot. Naponta kell tölteni, és akkor bőven lehet fűteni is.
A Nissan Leaf a középső felszereltségtől felfelé, 2013 utántól már hőszivattyús, az nagy előny annak, aki napi 100km körül valóban megtesz.