olajszag

csak ha szét is szedted a mecsóidat

Most kell dízelt venni

2018. szeptember 06. 22:04 - Dombóvári Mihály

Az új- és használtautópiaci mozgás okán most érdemes fiatal használt dízelautót venni. De számítani lehet rá, hogy lassan zárul a kapu és visszadrágulnak!

Nagyon beijedt az újautópiac. A sorozatos dízelbotrányok, a dízelek egyes városrészekből való kitiltásának felemlegetése, az ehhez szükséges jogszabályi háttér megalapozásának híre mind a dízelvásárlások ellen szólnak. Még ott is, ahol nem terveztek konkrét intézkedést. Ez rögtön kihatott az újautóeladásokra, halljuk a beszámolókban: az Eu-ban az összesen eladott személyautóból a csúcsévben, 2011-ben 56,1 % volt a dízelmotorosok részesedése, 2017-ben már csak 44,8 %, idén pedig 40 % alá csúszott (ACEA adatok szerint, Európai Autógyártók Szövetsége).

benzines_kiemeles.jpgNémet kereskedésben így hangsúlyozzák a benzinmotort

 

A piaci mozgásokat mutató számok beszédesek, de azért nem olyan egyszerű az olvasatuk. Hiszen a dízelek térvesztése az új személyautók piacán nem egy ilyen egyszerűen megítélhető jelenség. Számos egyéb piaci tényező, illetve gyártmányfejlesztési irány is befolyásolta a dízelarány csökkenését. És ez a csökkenés már a dízelbotrányok előtt elindult.

Mint ahogy nemrégiben megejtett beszélgetésünkben Szamosi Viktor, a Ford ügyvezető igazgatója megjegyezte, hogy a dízelarány csökkenés elsősorban a kis- és alsó-középkategóriára jellemző. E kategóriákban eredendően nem volt magas a dízelmotorosok aránya, és a legújabb fejlesztésű, alacsony fogyasztású benzinmotorok előretörése nem írható tisztán a dízelpánik számlájára. Ez egy technikafejlődési irány.

A nagyobb kategóriák már más téma, ott nem érhető tetten ilyen méretben a dízelek térvesztése, mert egyszerűen a sokat autózók számára nincs a dízel mellett más kifizetődő hajtásrendszeri alternatíva – évi 25 000 km futásteljesítmény felett még a dízelek jönnek ki jobban. A felső-középkategóriában és a nagyautók, illetve a kompaktnál nagyobb SUV modellek esetén még nehezen váltható ki a dízel. Egyszerűen a benzinesek túl sokat fogyasztanak ilyen méretben-teljesítményszinten, és a hibrid változatok sem tudnak üzemanyagköltségben a dízelek alá menni.

hirdeto.JPGA nagyméretű autókat a cégeknél és magántulajdonban is eddig leginkább dízelmotorokkal vették. Mivel minden más sokat zabál ezen nehéz lesz változtatni

 

Mindemellett a modern dízelek, és ezt nem csak a Ford itthoni vezetője hangsúlyozta, nem esnek a már bevezetett, vagy bevezetni tervezett behajtási korlátozások alá. Persze azt sem lehet tudni, hogy akár gazdaságpolitikai, akár politikai okból mikor vágnak az újak alá is, ilyen hajmeresztő piaci események után, amelyek az elmúlt öt évben zajlanak, bármi elképzelhető.

De haladjunk tovább a használtpiac, illetve a dízelek értékvesztése felé, amely mindenképp érdekes téma ilyen előzmények után. 10 év fölött történt valami? Nem úgy tűnik. A dömping modelleknél, amelyekből már eleve sok volt-van az országban és a használtautó importtal is sok áramlott be belőlük, legyen az a VW Passat, vagy a BMW E46 azt látni, hogy igen, gyakorta és általánosan a dízelek zöme olcsóbb, mint mondjuk az ugyanolyan korú és futásteljesítményű benzines modelleké. De ehhez túl sok köze nincs a dízelpániknak. A piacon volumenmodelleknek számító típusokból, például az említett modellek esetén jóval nagyobb a piacon szereplő dízelek aránya. 20 dízelre jut egy benzines ajánlat.

Ez az árkülönbség három éve is fennállt. Mert olcsóbb lehet a dízel, ha jóval nagyobb belőle a választék. De egyébként ez sem ilyen egyszerű. Jellemzően a dízelek futásteljesítménye azonos kor esetén magasabb, mert az emberek nem véletlenül vesznek dízeleket – sokat autóznak, takarékoskodnának az üzemanyagköltséggel. Már ez is egy indok. Másrészt a valóban jó állapotú használtautónak mindkét hajtásmód esetén megkérik az árát – természetesen az adott árkategóriában. Mindenesetre egy darabig tényleg ódzkodtak a kereskedők, hogy túl sok dízel álljon a telepeken, nehogy rájuk ragadjon, illetve a közhangulat miatt fel kellett töltekezniük benzines autókkal is, hogy legyen mit ajánljanak a dízeltől biztos-ami-biztos megfontolásból elforduló vásárlóknak is.

A fiatalabb autók piacán is érdemes szétnézni. Itt Angyal Zsolttól, a Business Lease flottakezelő szakemberétől kértem információkat. Ők a nagyobb flottakezelők közé tartoznak, holland tulajdonú cég. Magyarországon a kezelt autóflottájuk 74 százaléka dízelüzemű (az arányt emelik a kishaszonjárművek, ami mind dízel). Ez a használtautó telepükre kerülő, a szerződésből kifutott autók összetételén is tükröződik, a tavaly eladott 389 autóból 300 volt dízel (77 százalék). Idén az augusztusig eladottak 83 százaléka volt dízel (143 kocsi).

A most készleten lévő használtautóik 73 százaléka dízel, a maradékon a benzinesek osztoznak egy hibriddel. Megkérdeztem, hogy nehezebb-e ma jól eladni egy dízel használtautót, ebben a 3-5 éves kategóriában. Zsolt szerint főleg az év első 4-5 hónapjában volt ez kézzelfogható, főképp a kis- és alsó-középkategóriájú (Astra, Focus) autók esetén. Viszont azóta elkezdtek felfelé kúszni az árak, illetve az autókereskedők részére nyitott aukciós felületen egyre több licit érkezik újra a dízelekre.

Tehát a használtpiacot is érte stressz, főleg az év első felében, de lassan visszaáll a helyzet, amint a vásárolni szándékozók megnyugodnak, hogy nem éri őket használati vagy adózási hátrány a dízelautó okán. Még megkérdeztem Zsoltot arról is, hogy mi a helyzet az anyacégnél Hollandiában, illetve a német területen működő alvállalatnál. Elmondta, hogy a hollandoknál nagyon magas a hibrid- és elektromos autó arány. És ez nem csak a használat támogatásából fakad, hanem az adóterhek miatt is, mert a cégautóadó nagyon magas és a károsanyag kibocsátástól függő. A németeknél a dízelfölény a cégautóknál egyértelmű.

Végül kerestem pár típuspár példát, amellyel a dízel-benzin árviszonyt lehet jellemezni. Inkább le is írom az autókat, nem csak linkelem, mert a későbbiekben is értelmezhető legyen az írás. Egy fiatal párt választottam a BusinessLease kínálatából, két Skoda Octaviát, amely a dízelárak gyengélkedését prezentálja.

octavia1.jpg

A 2015 márciusi fekete 2.0 CR TDI Ambition 150 lóerős autó 25 215 km-rel az órájában 4 590 000 forintért kelleti magát. A benzines 1.4 TSI (140 lóerővel), egy évvel idősebb, 2014 májusi, jobb felszereltségű (Elegance), de többet futott (69 281 km), az ára viszont csak 200 000 forinttal olcsóbb, 4 390 000 Ft. Körülbelül két éve ez az árkülönbség két ilyen modellnél megközelítette volna a félmilliót.

octavia2.jpg

Az idősebb autók világát mérő 2010-es példaként szabadon merítettem a piacról, de szintén két Octaviát, ha már ez az egyik legnépszerűbb alsó-középkategóriás típus itthon. A választott pár között az árkülönbség elhanyagolható. A benzines modell 1,2 literes TSI, Clever felszereltséggel, 2010 májusi forgalomba helyezéssel, 122 828 km futásteljesítménnyel kerül 1 879 000 Ft-ba.

octavia3.jpg

A dízelért azonos 105 lóerős teljesítménnyel, 1.6 CR TDI motorral, Ambiente felszereltséggel, 2010 februári évjárattal, 131 000 futott kilométerrel 1 895 000 forintot kérnek. Pedig a dízel kombi, a benzines ötajtós. Ez a példa ismét azt jelzi, hogy jelenleg a dízelek árai a korábbihoz képest lejjebb szálltak, így akit nem ijesztett el az elmúlt időszak történései, és kitart a dízel mellett, vagy éppen átnyergelne, akkor érdemes most vásárolnia gázolajos autót.

octavia4.jpg

 

 

45 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://olajszag.blog.hu/api/trackback/id/tr4014226779

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.07. 20:28:06

Ezt most komolyan elhiszi bárki is, hogy négyéves dízelautóban 25 ezer km van, meg 8 évesben 131 ezer...?
Éééédes istenem, de nagy az állatkerted.
:D
Ha egy dízel kocsiban nincs meg minimum évi 30 ezer, akkor ott csalás van.Ki az a hülye, aki kifizeti a dízel milliós vagy még nagyobb újkori felárát, aztán meg nem használja?Ilyen csak a mesében létezik...
És éppen két hónapja cseréltünk autót, eszem ágában nem volt dízeleket nézni.Ha eddig nem vettem, már eztán se fogok, mikor Európában pár évük van csak hátra jó eséllyel.Persze aki nem hajt be a városokba, az még jól is járhat...

lepo 2018.09.07. 22:36:36

Pedig létezik teljes valóságban, hogy dieselbe kevés km legyen. A magam példáját írom le. Mercedes coupé, németeknél vettem három és fél évesen 37.000 km-rel. Vezetett elektronikus szervizfüzet tehát csalás kizárva. Most hat éves 61.000 km-rel. S nem csak a fogyasztás miatt vesz valaki dieselt. Hanem mert pl. ár/teljesítmény aránya nem sokkal drágább mint egy hasonló benzinesnek. A plusz 14 lóerőért és a plusz 150 Nm-t majd 4 évesen kb 1.000 EU volt a felár. S az hogy kevesebbet is fogyaszt, az csak egy plusz pont.

kamor2233 2018.09.08. 07:02:17

Borzasztó látni amikor az autópályán tucatszám hozzák Németországból a sok ócska szart. Ilyenkor örülök, hogy nem a retkes Budapesten lakom, sőt kb 10 évente egyszer ha megyek oda. Más levetett füstokádó szarától betegszik meg sok ember, ez nagyon szomorú. Be kéne tiltani ezeknek a behozatalát örökre. Nem beszélve arról, hogy mind tekertórás lesz mire a Magyar kereskedőkhöz kerül.

kamor2233 2018.09.08. 07:06:08

@geegee: Igen szerintem is meg lehet szorozni hárommal minimum azt az óraállást. Sajnos otthon alig lehet olyan autót venni ami nincs visszatekerve, és ez leginkább a levetett külföldi vackokra érvényes. Egyszerűen be kell tiltani a behozatalukat.

mattrica 2018.09.08. 07:39:56

Márpedig én dieselt fogok venni, amíg van! A fajlagos fogyasztása sokkal kevesebb mint egy benzinesnek, és nem bünteti kétszeres fogyasztással a terhelést, hajtást, hidegüzemet, klíma használatot stb... Mellesleg a karaktere sokkal jobb és élvezhetőbb mint egy azonos kategóriájú benzinesnek. Könnyebb vezetni, kellemesebben megy , a nyomaték miatt ott érzed erősnek ahol a legtöbbet használod. Betiltani meg a sötétzöldeket kéne, de nagyon:D

fda 2018.09.08. 09:41:28

@mattrica: Sok előnye mellett pedig nagyobb eséllyel kapsz tüdőrákot tőle. De kit érdekel, hogy mit mondanak a sötétzöld orvosok! Hisz te okosabb vagy, és előrelátóbb.

midnightcoder2 2018.09.08. 09:42:49

@mattrica: Aztán remélhetően úgy 5-10 éven belül egész Európában, így nálunk is betiltják őket. Kis szerencsével előbb-utóbb az egész bolygóról. Én kb. egy olyan helyzetet tudok elképzelni ahol a diesel helyénvaló: Józsi bácsi a traktorral a szántóföld közepén, ahol 10 kilométeres körzetben rajta kívül nincs ember. Nehezen tudom elképzelni a diesel autós lelkivilágát, amint elmegy a gyerekkocsit toló kismama mellett, és ad egy gázfröccsöt, találgatva, hogy vajon a gyereknek vagy az anyjának okoz rákot a kipufogóból kiáradó korom.

Scapozs 2018.09.08. 10:49:27

@geegee: ez egy lízingelt autó! végig követi a lízingcég, a használónak nem érdeke tekerni, mert nem az övé! Egy autót lízingelő cégnél meg előfordul, hogy valaki dízelt kap, mert ez a céges "car-policy". Mi is adtunk vissza 4 éves 27,000-et futott Volvót... Szerintem a használtautó vásárlás talán legbiztosabb módja közvetlenül venni egy (normális) lízingcégtől! (ha egy kereskedő átveszi akkor már bármi lehet; az én leadott, fél oldalán teljesen újrafestett Volvómat sérülésmentesként árulta egy kereskedő, pedig tudnia kellett, hogy 2 ajtócsere és full festés volt :( )

gergo · http://www.partypeople.hu 2018.09.08. 13:18:50

@midnightcoder2: egy új, DI benzines ugyanannyi, de inkább sokkal több kormot bocsájt ki egy gázfröccs alkalmával, mint egy modern diesel. Nem viccből rakták rájuk a részecskeszűrőt. Igen, benzines autóra.

gergo · http://www.partypeople.hu 2018.09.08. 13:24:52

Már tavaly is lényegesen olcsóbb volt venni a dieselpánik miatt beragadt készlet lévő autókból.
Megléptem én is, egy év alatt 23e ment bele, másfél literrel eszik kevesebbet átlagban, mint egy benzines ugyanakkora teljesítmény és kétszer akkor nyomaték mellett. Az, hogy néha a gázolaj mellett adblue-t is kell tankolni, belefér, MOL 190 forintos áron adja. Nem büdös, nem kormol és zéró felára volt egy szívó benzineshez képest, egy turbóshoz képest még olcsóbb is volt :) Városban természetesen tömegközlekedek és két keréken tolom.

Golf2 2018.09.08. 15:10:27

A HU-n a 100000 kocsiból 80000 kinntről van 1 gombnyomásra kiderül.És kb.1000 nepperből 50-100 adózik vagy van egyáltalán nyoma.És tekernek.Magyarisztán.

paca78 2018.09.08. 16:05:32

Nem arra kell szerintem haragudni akinek dízel autója van, ha annyit mennék én is azt vennék. Ami jobban izgat az az a kérdés hogy Mo-on vajon hány modern dizelautobol van kivéve a reszecskeszuro? Mert ha csak városban használod előbb utobb tönkremegy ez az alkatrész. Van egy olyan sanda gyanum hogy a "megoldjuk okosba" elv szulohazajaban nem kevés. Ezt nem nézik a műszaki vizsgán? Na ezeket az autókat kéne szerintem kitiltani a forgalomból, mert ha reszecskeszurovel nem volt meg a norma, akkor nélküle mennyire szennyezhet?

midnightcoder2 2018.09.08. 17:49:42

@gergo: Remélhetően a dízellel együtt fogják betiltani azt is. Hosszabb távon csak az elektromos autókat engedélyezném, rövidebb távon pedig csak az LPG alapú hibrideket. A gyártók pedig oldják meg szépen.

midnightcoder2 2018.09.08. 17:53:30

@paca78: Amikor azt látom, hogy a kereszteződésben egy-egy csodás dízeljárgány elindulása után olyan a levegő, mintha gáztámadást indítottak volna, akkor bizony nagyon sajnálom hogy a rendőrök csak a sebességkorlátozás túllépésére vannak rácuppanva, az ilyesmivel pedig senki nem foglalkozik. Pedig gyanítom, ebbe többen halnak bele évente, mint gyorshajtásba.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.08. 17:54:11

@midnightcoder2: Azt szokták mondani, hogy a dízel a T-betűs járművekbe való:
traktor, teherautó, terepjáró, tank...
:-)))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.09.08. 17:56:40

@Scapozs: na jó, de hol van olyan, hogy megbízható lízingcég?Szinte mindenütt az az autókereskedelemben az üzleti modell része, hogy így vagy út, de átverhessék a vásárlót.Manapság ki az, aki hosszú távon gondolkodik?Senki. Aki meg rövid távon, az meg úgysem lesz korrekt.
Persze kivételek előfordulhatnak minimális számban, ezek azok, amik erősítik a szabályt...

gergo · http://www.partypeople.hu 2018.09.08. 20:04:52

@midnightcoder2: 2 éve le szerettem volna cserélni az akkor LPG-benzin vegyes üzemi autómat, mert lassan 14 éves lett. Mivel új autóban gondolkoztam és szerettem volna továbbra is LPG-vel járni, ezért körbenéztem, ki forgalmaz gyári új, garanciával rendelkező LPG-s autót. Van a Dacia, meg a Skoda, de talán már a Skoda sem.

Régebben a Fiat próbálkozott vele, most már ott is csak úgy van, hogy elvihetem egyetlen egy helyre az országban, ahol ha beszerelik utólag a gázszettet, akkor megmarad a gyári garancia abban az esetben, ha erre külön kötök egy biztosítást. Amikor elkezdtem osztani-szorozni kijött, hogy jobban járok, hogy rögtön veszek egy diesel Fiatot, mintsem az LPG-vel pöcsöljek ha új autót akarok.

Még egy dolog: ha az összes dieselüzemű buszt és teherautót, amelyek a városban közlekednek CNG-üzemre állítanák át, elég sok gondtól megszabadulnánk.

Elchango 2018.09.08. 20:40:10

2 honapja vettem 1 ezustszurke kombi 7es golfot..... Dizel, 1.6os turbo.....
Elkepesztoen jo..... Soha nem gondoltuk volna, h ennyire bevalik....
Jah.. Ceges auto volt elotte es a tulaja az ald automotive..
Nyomtekos, eros, takarekos... Atkagfogyi 4.2 liter 100on...autopalyan...
Szoval almidjatok csak a szar porszivokrol, h az majd elhozza a megvaltast... Nos.. Sose fogja... Soha nem kene se elektromos se hibrid.. Mind 1 humbug.. Csak a hulyek hiszik el, h megvaltja az autozast... Nos... Szar hir, de a szar hajszarito motors dodzsemetek nem alternativa... Almodozzatok meg.. Es oldjatok meg a tobbit

igazi hős 2018.09.08. 22:34:15

@mattrica: "A fajlagos fogyasztása sokkal kevesebb mint egy benzinesnek" Nem, a fajlagos fogyasztása alig kisebb. Összekevered a fogalmakat: a gázolaj sűrűsége eleve 10%-kal nagyobb, az égéshője újabb 10%-kal nagyobb. Így aztán a 30%-kal alacsonyabb fogyasztás csak literben mérve igaz. A kasszánál azért fizetsz jóval kevesebbet, mint egy benzines autó tulaja, mert sokkal kevesebb jövedéki adót fizetsz be: nem 20%-kal többet, mint ami az energia tartalom alapján kijönne (minden más energiahordozóra MJ-ban van megadva az adó mértéke), hanem 10%-kal kevesebbet. Így fordulhat elő, hogy míg a gázolaj a előállításkor még 10-15%-kal drágább a benzinnél, a kúton közel azonos árban vannak. Ha a gázolaj 15-20%-kal drágább lenne, mint a benzin, akkor kisebb autókban egyáltalán nem érné meg a dízel motor.

0rdas 2018.09.08. 22:56:09

@mattrica:
A szívó benzinesek és turbó dízel összevetése:
fogyasztás: dízel előny
szerviz: benzines előny
megbízhatóság. benzines előny
üzemeltetési költség: benzines előny

Azt nem tudni a turbódízelt mihez hasonlítod. Mert a turbó benzinesnek ugyanaz a karakterisztikája. De a turbó benzines sem ér fel megbizhatóságban egy jó szívó benzineshez.

Azt külön nem értem,miért előny,hogy gyorsításhoz nem kell turbódízelnél visszaváltani?Nem tudtok váltani? Nekem nem fáj 5-ből3-ba visszaváltani és simán lelépem a hasonlóan erős, de 2x nyomatékú fos dízelt. És még ki is kormolom a vasat :)

Szóval a dízel kukába való fos.

marius1 2018.09.09. 01:54:52

Mert a kereskedelmi forgalom mivel üzemel? Az összes létező teherautó kategória, nem elektromos üzemű vasút pályák, szállítóhajók, stb? Amíg ezt mind alternatív hajtás fogja hajtani, a dédunokád is járókeretet vásárol. Már ha egyáltalán.

gumicukor1 2018.09.09. 06:29:38

Én remélem, hogy nyugdíjas koromra már jóval tisztább lehet a tüdőnk, hátha nem tüdőbetegségben fogok elpatkolni mert az azért elég kegyetlen halál tud lenni. Nagyban felgyorsítaná ezt, ha a kipufogógáz valódi költségét kifizettetnék a felhasználókkal - egy elpöfögött élet alatt legalább 1 élet árát ki kellene adóban fizetni. Ugyanez persze mehetne fűtésre, meg mindenre ami lakott terület közelében történik.

protézisesh 2018.09.09. 08:16:51

Ennyi hulyeseget, amit itt osszehordtak egyesek...

@0rdas: egy mai benzines pontosan ugyanolyan bonyolult mint a dizel. Van rajta turbo, van rajta kettostomegu lendkerek, van rajta reszecskeszuro, ket katalizator, harom lanc (vezermu, olajpumpa, kiegyenlito tengelyek), sokban KÉT komplett befecskendezorendszer (szivocsobe+kozvetlen). Egy hajszallal se kerul kevesebbe karbantartani es egy fikarcnyival sem megbizhatobb, mint a dizel.
Cserebe ugyanugy kormol, csak még el is kokszosodik a szivo oldala (a dizel meg nem). Az meg, hogy leleped a dizelt, arra ne vegyel merget. Inkabb probalj ki egy jot.

Valaki “csak a villanyautot engedelyezne” es aram honnet lesz bele? Paks nem tetszik, majrad a jo nemet megoldas, a barnaszen? Miota ez a nagy Grüne Wende zajlik a nemeteknel, NŐTT a CO2 kibocsatasuk, de az adofizetoknek eddig 3000milliard eurojaba faj a buli.

@igazi hős: he?! A gazolaj 10 forinttal dragabb a benzinnel. Nagyobb az energiatartalma, ez az EGYIK oka, hogy a dizel MINDIG kevesebbet fog fogyasztani a benzinesnel. A kasszanal meg azert fizetek joval kevesebbet, mert az dizel joval kevesebb uzemanyaggal oldja meg ugyanazt a feladatot. A jovedeki ados okfejtesednek semmi koze az uzemeltetesi koltsegekhez.

Mentol frász 2018.09.09. 08:46:07

És ez hol olcsó? Az hogy, hasamra ütök, 10 millió helyett már nyolcért odaadják, semmit nem jelent annak, aki 1millió forintot sem látott még egyben.

0rdas 2018.09.09. 10:00:07

@protézisesh: Hát a szövegértés nem az erősséged. Így már értem, miért paliztak be dízellel :) Én végig a szívó benzinesről beszéltem, te kis "szakértő". A turbóbenzines kb. egyenlő a turbódízellel, csak kultúráltabban jár.
Szívó benzinest meg manapság már csak a japánok képesek gyártani.

Arról meg jótékonyan hallgatsz, hogy a fos dízeled szerviz költsége kb. duplája. 200e km alatt kb. 1,5-2 millió forinttal többet költesz alkatrészek cseréjére, ami szívó benzinesben nincs. Ebből én kb. 60-80 ezer km-t megteszek probléma mentesen. ÉS az én autóm mindig minden körülmények közt elindul és célba ér.

Imperious 2018.09.09. 10:58:40

Szeretném az összes dízelautós tudtára hozni hogy szívből gyűlölöm őket.

patkányarcúáginéni 2018.09.09. 11:50:38

@Imperious:
Így vagyok vele én is, + meg is vetem, mélységesen. Ahogy a cikk íróját is.

ProsTata 2018.09.09. 12:27:54

Kicsit túlzónak tartom a cikk állítását, miszerint évi 25 ezer km-t kell menni, hogy megérje diesel autót venni.
Nekem két diesel autóm van egyik sem fiatal, 10 és 18 évesek. Mind a kettőt én hoztam ki a szalonból, tehát tekerésmentes, ismert előéletűek. Lexarom a presztízst, az autót használni veszem. Nincs garázsom, szabad ég alatt parkolnak. Márkaszervizbe csak a garancia ideje alatt hordtam őket, utána megbízható szerelő szakműhelyekbe, az alkatrészeket, adalékokat én vásárolom kedvezményesen.
A két autó teljesen különbözik, az egyik kicsi és haladásra van, a másik az utazásra bőröndökkel. A vásárláskor hosszú távra vásároltam, praktikum volt a vezérelv. És bejött...!
Saját példám és számításaim alapján tapasztalatból mondom, hogy a vásárláskori 500-800 ezer forint felár bőven visszajött és ebből a szempontból ez nagyon jó befektetés volt! Tudom, új autót nem vásárolunk befektetésből, de költséghatékony ettől még lehet!
A két kocsiban van összesen 400 ezer km. Bontatlan motorok, megbízható autók.
Karbantartásra többet költök, mint a többi autós, és persze a benzines autók tulajdonosai. 10-12 ezer km-ként olaj és szűrőcsere, ajánlott alkatrészcsere periódusok idő előtti betartása (pl szíj + vízpumpa csere 180 ezer km helyett 160 ezernél csere). Volt benzines autóm, tehát van összehasonlítási alapom.
Összehasonlítani csak napi áron érdemes. Durván:
400 ezer km alatt 3,2 millió forint árú üzemanyagot takarítottam meg (400 forint/liter és 2 liter/100 km). Egymillióval többet költöttem a vásárlásra. Kb egymillió forintot költöttem a többlet (gyártó ajánlásánál sűrűbb) szervizelésére. 500 ezer forintot költöttem az egyéb többlet költségekre, mint adó stb-stb. Még mindig van 700 ezer forint árelőnyöm, amiből kitelik egy esetleges nagyobb javítás. De reméljük nem kell, mert jól karbantartott relatíve keveset futott autók, mondjuk átlag 14 ezer km-es éves futással.
Szóval vehetnék prémium autót, benzinest is, de én a pénzem barátja vagyok és nem az ellensége. amíg lehet, maradnak a dieselek. Sőt amíg végleg le nem amortizálódnak, maradnak ezek az autók.

Imperious 2018.09.09. 12:35:58

@Imperious: Miután megírtam ezt a hosszászólást hazafelé beragadtam pár kilóméterre egy lefingott dízel audi mögé. Nem tudom hány fajta rákot kaptam tőle, de megerősítette a gyűlöletemet az élmény. Köszönöm.

ProsTata 2018.09.09. 12:37:33

@ProsTata:
Ja és ne felejtsem el az utazási kényelmet, nyomatékot. A mostani 1,0-1,2 literes háromhengeres puruttya turbós-benzines elvben talán tud hasonlót a gyári adatokban, de milyen áron? 5-10 év múlva, amikor hasonló korúak lesznek, mint most az enyémek, akkor látni fogjátok... Meglehet 20 éves korukban múzeumban lesznek kiállítva... ha nem estek szét addig! :-)
Majd ha elterjednek a villanyos kocsik, lesz értelmes hatótáv, na arra talán befizetek, már gyűjtök rá! :-)

ProsTata 2018.09.09. 12:46:58

@Imperious:
Erről jut eszembe...
Egyrészt igazad van, mert én is gyűlölöm a "fajtámat", amikor szétcseszett, kiherélt motorokkal okádják a kormot... Tuningbox és gagyixenon... Ez általános jellemzőjük, de a kályhacső biztosan ott lesz a kipufogó helyén!
Másrészt a gyalogosokra nagyobb veszélyt jelent, Te azért a pollenszűrővel viszonylag védett vagy mögötte.
Büdösnek, büdös, ahogy az olajzabáló benzinesek bármelyike.
A kék-fehér fojtószagú olajfüst nyilván sokkal egészségesebb...
Ennyit a karbantartásról.

Imperious 2018.09.09. 12:56:47

@ProsTata: Ja, csak nem. Nyáron nyitott ablakkal közlekedek. Arcba kapom az anyagot.

Hát nem tudom. Az én benzinesem 15 éves, még az előkatalizátor is ki van ütve, mégis gyakorlatilag hegyi levegő jön ki a kipufogómon. Nem füstöl semmi körülmények között. Egyébként lefingott, tényleg büdös benzinessel nagyon ritkán találkozom, de még mindig 1000x inkább azt szívom, mint a dízel kormot, ami egyszerűen fojtogatja az ember légútjait és kapar tőle a torkom meg fulldoklom utána még percekig.

ProsTata 2018.09.09. 13:03:26

Egyébként én biztos vagyok benne, hogy megtalálják a módját annak, hogy a dieselek környezetvédemi problémáját megoldják. Múltkor éppen arról olvastam, hogy a Bosch (?) "áttörés jellegű" eredményt ért el ezen a téren. A diesel motorokat minimális áttervezéssel lehet alkalmassá tenni nem csak az Euro6, hanem ezen szabvány által előírt normák harmada-negyede káros anyag kibocsátásra. A dolog lényege, hogy az új típusú EGR szelepet állandó és nagyon magas hőmérsékleten tartják, közvetlen az égéstér mögé építik be. Ennek további előnye, hogy nagyon gyorsan felmelegedik, így a "hideg motor" szindróma ideje is lerövidül. Ezáltal a korábban kipufogott káros anyag lényegében teljesen elég. A nitrogéndioxid kibocsátást pedig ammóniás katalizátorral közömbösítik.
A technológia élni fog, amíg belsőégésű motorokkal járunk. Szükség is van rá, mert a szénhidrogéneket hatékonyabban égeti el.

ProsTata 2018.09.09. 13:16:27

@Imperious:
Hát a hegyi levegőt azért kétlem, pláne kiütött előkatalizátorral.
Amikor beszélgetek más autósokkal, akkor gyakorta felmerülő "probléma" az olaj fogyása. Természetesen szivároghat egy tömítés, csöpöghet is, de azt relatíve könnyű megtalálni és orvosolni. Ha viszont "eszi" az olajat, az sokkal problémásabb ... és drágább ügy. Ja és nem is annyira szembetűnő, ettől még a "világ végére elmegy" és "mindössze" ezer-kétezer km-enként utána kell tölteni pár deciliter, vagy fél liter olajat.
Nos ez az olaj azon túl, hogy a katalizátort is hazavágja, amit utána "kiütnek" nem pedig cserélnek. Ezt inhalálod nyitott kocsiablaknál nyáron némi diesel korommal vegyítve, "hegyi levegő" felkiáltással ! :-D
Bocsi, nyilván túlzok és csak ironizálok! :-)

Hány ilyenről olajzabálósról hallottál már? Mert én nagyon sokról. 10 évesnél öregebb benzineseknél főleg. És bizony ez a jelenség sokkal jellemző a benzinesekre, amelyek magasabb fordulaton pörögnek, jobban kopnak. Nekem az öregedő diesel kocsikban 10-12 ezer km-es intervallumban az olajfogyás az észlelési küszöb alatt van.

dhrbikes 2018.09.09. 13:46:27

@Scapozs: Simán tekerhetik. A lízingszerződés is meghatározott km futásra van, megkötik a legkevesebbre, és minden szerviz előtt visszatekernek.

Arcade Macho 2018.09.10. 08:10:25

@0rdas: "Azt külön nem értem,miért előny,hogy gyorsításhoz nem kell turbódízelnél visszaváltani?Nem tudtok váltani? Nekem nem fáj 5-ből3-ba visszaváltani és simán lelépem a hasonlóan erős, de 2x nyomatékú fos dízelt."

ez egy kozkeletu tevedes, hogy nem kell visszavaltani
80 km/ h -nal extra fillerrel szexualizalo uzemmodban a dizel ~ 1200 at megy, a szivobenzines meg mehet 5000 RPM -et, nos ketlenem hogy nyomatekban 4szeres kulonbseg lenne a bunkerolajhasznalo javara...

nonolet 2018.09.10. 09:55:36

@ProsTata:

...és lassan kezdődik majd ez extra költségek kora, jönnek majd a mindenféle halálok szépen sorban, mert elérsz abba a km futásba futásba, aminél ezek is előkerülnek.

Kb. eddig se nyertél semmit vele ( a 700 eFt-t se), mert volt infláció és elmaradt betéti kamat is.

Mennyi is Ft/km mutatód ezekkel az autókkal a 10 és a 18 év alatt?

midnightcoder2 2018.09.10. 10:57:38

@protézisesh: Akárhogy is állítod elõ a delejt, nem a tüdõdtõl pár méterre van a gyárkémény.

zs982 2018.09.10. 12:03:52

@0rdas:

"Szívó benzinest meg manapság már csak a japánok képesek gyártani."

Nem, CSAK a Mazda képes normális szívó benzinest gyártani, már ami használható is (100 Le fölötti). Most tekintsünk el 80-90 Le-s alapmotoroktól. Innentől kezdve pedig marad a turbó benzines (mert ugye nem mindenki Mazdát vesz) és a dizel, amik mint említetted ugyanazon a szinten vannak, csak a dízel nem eszi le a fejed amint kicsit jobban nyomod neki. És inntől kezdve jön be az amit "protézisesh" mond, hogy lehet hogy jobban jársz egy dízelel. Amúgy nem hiszem hogy a Mazda benzinesét olyan marha olcsó lenne javíttatni ha baja van. Amúgy hallottatok már a Toyota szívó 1.33 benzineséről amik 100e km után zabálják az olajat a sok városi forgalom miatt? Na ennyit a tuti szívó benzinről.

0rdas 2018.09.10. 20:51:36

@zs982: Erősen tévedsz. A Mazda, Honda, Toyota tudnak jó szívó benzinest gyártani.

Az 1,33-as Toyota motor - mint kiderült - a nem gyári ajánlású motorolaj miatt ment szét. Amúgy legendásan tartósak.Lásd a 500e-1, km-t futott prius taxik. És itt már a hibrid technika is bizonyított.

A Mazda igazából a nagyobb kompresszió miatt elbonyolított technikán kívül semmi extra. Míg a Toyota a különösen semmi extra bonyolultság mellett éhező művész. Mindezt megcsinálja a Toyota 1,4 és 5 liter között bármekkora méretben.

zs982 2018.09.11. 08:20:26

@0rdas:
Az szinte biztos hogy a rossz motorolaj a hibás, de ezt mondhatod az átlag felhasználónak aki nem ért hozzá és megszivatják ezzel a márkaszervízben. Viszont ennyire nem lenne szabad érzékenynek lennie egy motornak hogy ha nem a 0-ás hanem 5-ös olaj megy bele akkor tönkremegy. Persze tudom spórolni kell, meg a fogyasztói társadalom....
Igen éhező művész, cserébe nem megy. Tévedek?! 1.6-tól fölfele gyakorlatilag mindkinél kihaltak, a szívó benzinesek csak a Mazda maradt, 100 Le alat meg felejtős.

0rdas 2018.09.11. 21:11:52

@zs982: Toyota tele van szívó benzinessel. Nem tudom, hogy még, de van. Max. villanymotort kap mellé. 2,5; 3,5; 4,6; 5,0