Nagyobb motorral nem, csak erősebbel gyártották az E30-at. Igen, eta volt. Ahogy Csikós is jelzi, hogy mi végzi ki az öreg autókat, bizony a szabadban állás, a rozsda a legkülönfélébb helyeken, az anyagok elöregedése
Egykor volt öreg BMW-m csomagtér padlóját renováltuk éppen, mert olyan lyukacsos volt mint a szita. A technológia igazán garázsos volt, egy próba a karosszériázás elkerülésére. Mert klasszikusan ki kellett volna vágni az egész padlót a fenébe, sőt venni egy új hátfalat is, és szépen összevarrni az egészet, megfújni és akkor a kocsi fara boldogságba burkolózhatott volna. Sok idő, sok pénz, de nem ment volna tőle gyorsabban, és valljuk be, az értékét is alig emelte volna.
Ez úgy elég konkrét rozsda
Tehát járjunk alternatív utat. A csomagtartót kitakarítottuk, drótkeféztük, porszívóztuk. Így már nem csak a kis lyukak váltak láthatóvá. Nem volt cél a fizikai rozsdamentesítés, mert szereztem rozsdagyilkost (Loctite Super Rost Killer). Ez a szer kémiailag aktív, a vasdioxidot (rozsdát) ártalmatlan vastrioxiddá (remélem jól mondom) alakítja. Ami a gyakorlatban úgy mutat, hogy felkenve az anyagot a barna szürkére vált. Megszűnik a rozsda aktívnak lenni. Nem rozsdál tovább. Egy kis hétköznapi csoda.
Ha fényképezek közbe, akkor más dolgozik. Ha nekem kell, akkor jön az állvány és az időzítés
A rozsdagyilkos felmaszatolása
Hőpisztolyos rásegítés
Persze a lyuk a rozsdagyilkostól még lyuk marad. Az oxidáció okozta lemezhiányok eltüntetésére is volt ötlet. Az epokit modern utódja, epoxigyanta kétkomponenses ragasztó (ez is Loctite volt, 3450 A&B Hysol). Mindenféle fémhez használható, mert nincs fémtartalma, nem gond az eltérő hőtágulás. Folyékony fémnek is hívják, mert a két komponenst összekeverve a színe szürkére vált. Szóval ezzel ragasztottuk be a bömös folyamathiányait.
Feketén fehér, vagy fehéren fekete
Maszatolunk? Maszatolunk? A cél nemes
És mivel a festék ápol és eltakar, az egész maszatolás megkoronázásaként kétféle anyagot fújtunk rá. A zűrös részekre egy nehezebb-vastagabb anyagot, amely eredetileg varrattömítő, de a veteránosok, meg a tuningosok jó hangcsillapító hatása miatt nagy felületre is szokták fújni (a súlyával „fogja” a lemezrezonanciát). Igazán jól eltüntette a felületi egyenetlenségeket is. Ezt kartusból sűrített levegővel nyomtuk ki. Az épebb felületekre, meg ráfedve az előzőre egy vékonyabb, de szintén alvázvédő anyagot fújtunk spray-ből. Mindkettő Terostat gyártmány és gyorsan köt. A vastagabb anyagnak hangszigetelő jellege is volt,
A hifiépítők és veteránosok hangtompító anyagnak is használják a varratvédőt
És végezetül az alvázvédő, ami nem az a régi ragacsos dolog, aminek nincs keresnivalója a kasznin belül
Mikor kész lett, teljesen jól nézett ki. Tényleg jó szakember kellett ahhoz, hogy észrevegye, hogy itt nem feltétlenül szakszerű volt a javítás. Vagy alá kellett volna nézni a kocsinak. A szerelésmód felhozott régi javításokat, például mikor vizsga előtt apám Ladáján gyorsjavításként eltüntettük a kerékjárat-, meg ott is a csomagtartón belül a rugótornyok rozsdáit. Üvegszálgittet használtunk, meg belül üvegszálpaplant is. Lefestettük és ollé, mehetett vizsgára.
Kötés után homogén selyemfényű fekete lett a felület, itt még frissen látható. Az a nagy laposvasdarab a vonóhoroghoz tartozott, már rajta volt a megvásárlásakor, a forgalmi macera miatt rajta is maradt
A sztorik és a javított BMW kapcsán merült fel, hogy az efféle javítás mikor lehet etikátlan átverés. Mert hát önmagunkkal szemben nem az, ez biztos. A műszaki vizsgán? Nem lehet rozsda, vagy lyuk, nem volt. Na de ha eladásra mentek volna a kocsik? Akár a bömös, akár a Lada. Szerviztulajdonos barátom, aki látott már egyet ’s mást, érdekes meglátást tett: mert én azt mondtam, hogy gyárilag ott lemez van, akkor korrekt, ha lemezzel pótlunk.
Barátom viszont felvetette, hogy ha a javítás nem jelent későbbi kockázatot, tehát nem korrodál tovább a jármű, a javítás nem érint teherviselő részt, amit gyengítene, tehát nem rontja a kaszni szilárdságát, nem gyengíti egy esetleges balesetnél, akkor elfogadható javításnak minősíthető. És hát tényleg, miért is ne. Főleg, ha egy esetleges eladáskor meg is mondanánk. Bár akkor ki venné meg a ragasztott autót?
Mindenesetre a BMW-n a kasznimunka, plusz fényezés elvitt volna legalább 200 000 forintot, és mint mondtam sok időt, mikor a kocsi kiesik a szolgálatból. Így elvitt maximum tízezer forintot, és fél napot. Ami, egy akkoriban négyszázezres autó esetében igazán baráti. Végül a 325e-t körülbelül két évvel később így adtam el. Nem rozsdásodott tovább, és nem is ázott. Legalábbis ott nem, ahol a fenti módszerrel megjavítottuk. A csomagtartó kultúr maradt.