A hét meglepetése volt ez a szmogriadó. De engem nem érintett, mármint autó tekintetében, nem tüdőszempontból. Legalábbis azt hittem. Kedd reggel aztán mégis ránéztem a két forgalmira, és hopp, azt látom, hogy autóm 4-es besorolású. Nem használhatom. (Nem tudom mire jók ezek a kódolt adatok, V.9.-es mező, apám, mi ez Alfa Holdbázis?)
Ezek a kódolt adatok......persze így levegősebb az elrendezés
Az első gondolat az volt, hogy jártam-e aznap véda kapu közelében. Nem. Rendőr közelében: igen, de épp egy Skoda Feliciást nyögtetett. Miért is törődött volna velem, ránézésre nem veszélyeztetett faj a Passat B5.5, mert hát történetesen a motor károsanyag-kibocsátási besorolása Euro 4 (eszerint a forgalmiba kilencest érdemelne). De még ha rosszul tudom is Euro 3 (amiért ugye hatos jár). Nem említettem, de benzines az autó.
Nem kívántam hergelni a hatóságokat, így másik autóval mentem, ha kellett, de előtte azon melegében kedden felhívtam a vizsgáztatóhelyemet, hogy mi a pálya ilyenkor. Peti azzal vette fel, hogy másfél nap alatt én vagyok az ötvenedik fazon, húzzak be a Mozaikba, majd az okmányirodába (a Mozaik van a közelünkben a hatósági vizsgaállomások közül).
Feldobtam az FB-re a kérdést: ki mit tud az ügyintézésről (a Mozaikban nem vették fel a telefont). Nagyon gyorsan jöttek a válaszok, újságíró-főszerkesztő barátom Toyota Priusa Euro 4 szintre lett belőve (tehát 9-es) a forgalmiban, másik újságíró barátom igen fiatal Audi A3-asa hozzám hasonlóan négyes lett, csak tavaly elintézte és dízelként 10-est kapott.
Remélem elfogadjátok bizonyítéknak az Euro 4 képességre a mobile.de oldal egyik hirdetését, egy, az enyémmel egyívású kocsiról
Tuningos körökből eredő barátom fel is hívott, mert egy nappal előttem kezdte intézni a dolgot. Neki a Citroen Xsara HDi-je került hátrányba, a Citroen-képviselettől vitt igazolást az Euro 3 szintre, ezt nem fogadták el, így már adta az infót, hogy igen, műszaki szemle kell (4-5 ezer Ft, kerestem itt pontosan, de nem tudtam azonosítani, melyik díjtétel az, pedig voltam már ilyenen még „zöldkártya” okból). Utána a műszaki adatlappal irány az okmányiroda új forgalmiért (elméletileg a hatóság hibája miatt kell az új, így díjmentesen kiállítják).
Szóval úgy látható, hogy egy gyors fél óra alatt a gondoltnál többeket érintett a forgalmi elírás témája. Ha, mint megírták a statisztikákat, Budapesten kb. 150 ezer autó érintett a szmogriadó kapcsán az 5-ös alatti besorolással, a vonzáskörzetben plusz 300 000, ebből a közel félmilliós csordából hánynak írták el a forgalmijában a besorolást?
Mondjuk 10 százalék? Az nagyon sok, 45 000 autó. De még az egy százalék, a 4500 autó is sok. Ezeket mind rendbe rakni szép kis költség, 22 500 000 Ft ötezrével számolva. Ha tíz százaléknyi, akkor még egy nulla. Egy százalék biztosan van. De miért írnak el ennyi forgalmit?
Egyik lehetőség: baj van az okmányirodai dolgozókkal (bár ez a lehetőség sokaknak lehet szimpatikus, mégis kizárnám, ennyiszer ugyanolyan hibát véteni csak akkor lehet, ha a rendszer a hibás)
Másik lehetőség: gond van a gépjármű-azonosítási rendszerrel (erre gondolnék, a hiba itt van)
Harmadik lehetőség: direkt hibákat generálnak, hogy rejtett adóként csengessenek az állampolgárok (végülis…ki tudja?).
Maradnék a második lehetőségnél, úgyhogy rákérdezek az illetékeseknél. És akkor azt is megkérdezem, hogy miként lehet törvényesen elmenni műszaki szemlére szmogriadó alatt a négyesre degradált kocsival, hogy kikerüljön az ember a hátrányos helyzetből. Bár az ingyen BKV javít a mérlegen :)