Jó tíz éve a Porsche Hungaria körbefuttatott tesztautóként egy Skoda Octavia II-est gázszettel. Hegyre fel gázzal és légkondival eléggé megszenvedett az egyhatos motor, a pótkerék helyére tett tartály meg kicsi volt, így úgy gondoltam, hogy csak annak poén ilyet venni, akinek ott a kertben a primagáz tartály, vagy az utca végén a gázkút. De mindegy is mit gondoltam, a lényeg, hogy eszembe jutott ez az autó, és felhívtam a Weltauto-t, hogy szoktak-e ilyenek befutni használtan? Meg a Porsche Hungáriát, hogy ezekből mennyi fogyott? Az előbbitől a nem, az utóbbitól a nem sok válasz jött.
Mókás és kevésbé praktikus volt a lehorgonyzott pótkerék. Félig kiütötte az Octavia egyik legnagyobb előnyét
Ezért átbújtam a netet, hogy hány és miféle gázhajtású autót dobnak fel eladásra. Nem rég egy ismerős nepper árult hosszú időn át egy CNG-s Caddy-t, de a földgázkút még ritkább, így állt a nyakán sokáig (másfél év, az árból nem engedett). Emiatt is érdekelt a helyzet. Rögtön ami a leginkább megdöbbentett az egy közel hatmillióért kínált 2013-as Ford Mustang! Akkor már megnéztem a többi drágát is gázüzemmel: találtam Volvo XC90-est, több BMW X5-öt (első szériásokat a 4,4-es benzinmotorral), Lexus LS-t, VW Touareg-et, Porsche Cayenne-t, Mercedes ML-t, Range Rovert, Hummert, és Cadillac SRX-et, mind-mind utólag átalakítva gázüzemre, és 3-6 millió közötti áron kínálva. Nem gondoltam, hogy ilyeneket is átépítenek gázüzemre.
A második gondolatomra elvetettem a „ha meg tudod venni a nagy autót, miért nem állod a fogyasztását” cikizést, mert hát mindenki csökkentené az üzemanyagköltségeket, akkor ugyanígy ciki lehetne egy Porsche Cayenne dízel is, de nem tekintjük annak. Ráadásul a gázüzem, habár több litert fogyaszt belőle ugyanaz a motor, de mégiscsak tisztább a benzinüzemnél, a dízelről nem is beszélve
A kínálat legalja
A nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején szép számmal építettek gázszetteket Ladákba: ezek a legolcsóbban megkapható-használható gázos autók. Körülbelül százezer forinttól már kapni kocsit, persze a műszaki állapotuk olyan is. Az ezen az árszinten szokásos rozsdás kasznik, kopott motorok, lelakott belső terek fogadják a nézelődőt. És ez igaz a nem Ladákra is, amelyek között Renault 5, VW Golf II, Mazda MX3, Audi 100 vagy Opel Calibra is akad. Közös csapdájuk, hogy a gáztartályokat időtartamra hitelesítik, és bizony az gyakorta lejárt. Így, hogy gázosak maradjanak, az a kocsi bekerülési árával egyező összegbe fájnak – alaphangon.
Ez itt egy szép új Niva, ami Taiga, de nem akartam élő hirdetésből beemelni a képet. Így szebb
Ötszázig
Nincsenek csodák, attól, hogy gázos egy autó, jobb nem lesz. De igazán rosszabb se, sőt drágább, vagy olcsóbb se. Mivel a gázautózásnak van egy stabil bázisa, úgy 25 000-re becsülik a gázzal hajtók számát, ők szeretve ezt a hajtási alternatívát stabil keresletet jelentenek az ilyen kocsikra. És stabil kínálatot is. Persze a benzinesekhez, dízelesekhez mérten számarányaikban megfelelőt. Tehát a piacon körülbelül 1000 eladó gázos autó vár a sorára. Itt már van minden, egyes Swift (nekünk egyes, amúgy második generációs), Astra F, de még Toyota Avensis is. És széttaposott taxis Lacetti. A gázszett szavatossága itt is kérdéses lehet.
Menjünk már milláig
Lassan átverekedhetjük magunkat a kilencvenes évekből stabilan a kétezresekbe. Skoda Fabia, Kia Rio, Astra G, gömbölyű Swift. És egyre több Fiat Multipla. Ennyit tuti nem adtak el Magyarországon, és meg is van a magyarázat a nagyszámú feltűnésükre. Bizony hordják be őket Olaszból, ahol szívesen vették a ronda szekeret és minthogy még mindig viszonylag nagy arányban használnak ott gázautókat, így sok a gyárilag így szerelt honi modell. A Multipla is ilyen BiPower néven.
Élhetőbb terület
Egymillió forint magasságában gyűlnek az élhetőbb modellek. Így például Opel Zafirák. Ezek pedig azért bukkannak fel, mert Németországból hozzák őket, gyári CNG-sek, azaz földgázüzeműek. Jellegzetesen a CNG autók gyári kialkításúak a nagyobb tartály, a nagyobb nyomású rendszer miatt. Az LPG-rendszerűek pedig utólagos átalakítások. Még a márkakereskedői hálózatban megvásárolhatók java is az volt, mint a Dual mellkénevet kapott fent említett gázos Skodák. Persze klassz ez, de tudni kell, hogy az amúgy sem sűrű gázkúthálózat CNG ügyben még foghíjasabb. LPG kútból úgy négyszáz van itthon, a CNG-ből év végiig remélik, hogy 20 lesz. Tehát lehetnek tankolási problémák.
Drágábban, vagy még drágábban
Alig odafigyelve is feltűnik a beköszönő autók között, mint a második generációs Skoda Octavia Dual, amely volt 1,4 literes motorral és 1,6 literes motorral is, vagy a fent említett Zafirák esetén, hogy szép arányban vannak közöttük leszerelt taxik. Vagy sárga színük, vagy ha hámozottak, akkor az új rendszámuk buktatja le őket. Annyi ebben a jó, hogy ha a taxisok gázos autót használnak, akkor vélhetően megéri: a benzinhez képest. Ezeknek a kocsinak a zöme már a múlt évtized közepén gyártott, tehát még hivatalosan is van némi élettartam-tartalékuk. CNG üzeműt találtam VW Caddy és Touran modelleket is.
Kétmilliótól
Érdekes milyen autótípusokba szereltetnek gázt az emberek. A Citroen Berlingo oké, az Astra is – ezek már 2010 utáni kocsik két millió feletti áron. De Mini Clubman? Legalább van választék. De jellemzőbb, hogy konfekció autók kapnak gázkészletet. Találni Hyundai i30-at és Mitsubishi Outlandert is gázszettel. A választék bővülés a fiatalodással olyan típusokat hoz felszínre, mint a Mercedes B170 BlueEfficiency, amelyből még éppen nem tíz éveseket kínálnak 2,7 millió forintért. Hárommillió körül már kapni hetedik generációs Passatot CNG hajtással, vagy LPG-s Nissan Qashqai-t négy évesen (gyári rendszerrel).
Hárommillió fölött
Nem nagy a fiatal gázos darabok kínálata, az eddig felsorolt gerincmodellek maradnak. A kereső feldobott még Infiniti FX-et is, ez a márka sokáig nem kínált dízel autót. De behoztak pár LPG-s Opel Zafirát is (három éveset kínáltak 3,8 millióért). Érdekes ajánlat a Volvo S60 BiFuel is. Összességében tehát lehet találni megfelelő autókat a gázhajtásúak kínálatában is, de tudomásul kell venni, hogy a szűkebb piaci keresztmetszett miatt nagyon nehéz konkrét típusra hajtani: egyszerűbb kategóriás keresést futtatni, aztán segítsen a szerencse.