Több írásban fejtegettem már, hogy szerintem meg van a helye a négyévszakos abroncsoknak, és ez a hely például a kisautók felnijei. Persze nagyon fontos az alapos választás, és annak a tudomásul vétele is, hogy a négyévszakos abroncsok rendszerint drágábbak az azonos kategóriájú, méretű, márkájú évszakspecifikus abroncsokénál. Így a családi flottában lévő kisautókra 2000-óta négyévszakos abroncsokat használunk – nem a legolcsóbb fajtákat, mert azzal rossz volt a tapasztalat.
Nagyobb autóimon is korán próbát tettem a négyévszakossal – most nem tekintve azt az időszakot, a kora kilencvenes években, mikor még nem volt elterjedt a téli-nyári garnitúra használat, így ami fent volt a kocsin, az volt a „négyévszakos”. Mivel épp vizsgára ment 1998-ban az Audim, de roncsabroncsok voltak rajta, így gyorsan bementem az első áruházba valami olcsóért: és négyévszakost dobott ki a gép.
Tehát az nem volt túl tudatos vásárlás, inkább vészmegoldás, és gyalázatos is volt az eredménye. Emiatt jó 15 évig nem tértem vissza a témára, meg közben béemwéztem, arra pedig ma sem tennék négyévszakost: elméletem szerint a nagy teljesítményű, és/vagy nagy tömegű, valamint hátsókerékhajtásos kocsiknál érdemes az évszakos abroncsoknál maradni. Ez valószínüleg nem csak az én elméletem, hiszen, ha megnézzük a négyévszakosok méretkínálatát, a kisautókat és az alsó-középkategóriát fedik le elsősorban. Nincs olyan gumi, hogy teljesítmény négyévszakos.
Szóval a kék Passatot, amelyen a Michelin CrossClimate abroncsot próbáltam, már két éve aladtam. Akkori tapasztalat az volt, hogy a CC átlagon felül teljesített nyáron, átmeneti időben, esőben, eljárt a latyakon, de a letaposott hóba és a jeges felületbe beletört a foga (ezeket a tulajdonságait úgy tudom azóta javították, de nem próbáltam a frissített CC-t, az enyémek az első szériából voltak). De hozzáteszem, hogy a méretlista legnagyobbja volt, tehát képességhatáron állt. Később mint nyári gumit használtam, de jelentős télbelógással, minthogy volt benne hideg-tartalék.
Az 1.8T kék Passat utáni autóhoz kaptam jó állapotú téligarniturát, azt használtam. Majd tavaly januárban vettem egy másik Passatot. Ezen fent voltak egyszezonos használható téligumik és adtak hozzá négy szedettvedett nyárit. Minthogy meghibásodás miatt lényegében áprilistól augusztusig kiesett az autó, így fennmaradtak rajta a téliek. Úgy voltam vele, letaposom ami maradt rajta mintamélység, ha bírja akkor megkapja még a telet. Annyira nem bírta, nem is a mintamélység, hanem az öregedés miatt, ezt egy másik cikkben megírom majd, mert tanulságos.
Tehát újfent elkezdtem gumikat keresni. Közben bújtam a gumiteszteket, és óhatatlanul az orrom elé kerültek az újgenerációs négyévszakosok tesztjei is. Elkezdtem gondolkozni, számolgatni. Figyelembe vettem, hogy ez a mostani Passat az akkori típussor legkönnyebbje (1.6 benzines, 1360 kg önsúllyal), továbbá erre nem akarok másik felnit vásárolni, használom ahogy van, a gyári 16-os kerekekkel. A 205/55 R16 méreten nem kívánok növelni, még a végén úgy odatapad az aszfalthoz, hogy a kis motorral el se indul :D!
Síelni nem járok, valahol 15-22 ezer kilométert megyek egy évben, de vannak tesztautók is, meg a kis Corsa, azoknak is jut km, így inkább 15 ezer megy bele a Passatba, ha működik rendesen. A gumigyártók a 20 000 km futásteljesítményt mondják gazdaságossági határnak, ameddig jobban jön ki anyagilag az autós a négyévszakos gumigarnitúrával a két garnitúra évszakoshoz képest – a két garnitúra ugyan drágább, mint az egy négyévszakos, de ez utóbbi egy garnitúrája meg drágább, mint egy garnitúra azonos méretű/kategóriájú évszakos.
Minthogy a tesztekben rendre a Continental AllSeasonContact volt a jól szereplő, így annak néztem utána. A 205/55 R16 nem határmérete, a tesztekben próbálták is ezt a méretet, egyes jellemzőiben felül tudta múlni az évszakspecifikus abroncsokat is. Az ár kérdésében persze nem a legolcsóbb gumi, de alapjában véve az összes Conti egy drágább, jobb minőségűnek ismert abroncs. Viszont az előző bekezdésben említett négyévszakos árfölény a Continentalnál kevésbé érvényesül. Rákerestem a méretre, és összevetettem a nyári- és a téli Contik árával. Most éppen, február utolsó hetében a nyárival nagyságrendileg egy árban van, a télinél drágább (de ki vesz a tavasz hajnalán téligumit?).
Tehát megrendeltem a gumikat. Az AllSeasonContact a téligumi alapú négyévszakosok közül való, bár ez a mintázatán nem látszik. Sportosnak hat a kötött forgásirányú, V-jellegű mintával gyártott abroncs. De nem azért V-mintájú, hogy ezt az érzetet keltse, a mintázat ilyen rajzolatának gyakorlatias oka van. A sokszor emlegetett, körülbelül egy tenyérnyi felületen belül, amelyen a gumiabroncs érintkezik az aszfalttal, a V-mintával érhető el a legnagyobb vízelvezető árok hossz. Tehát, hogy hatékonyan nyomja ki maga alól a gumi mintázata a vizet.
A 225-ös szélességi mérettől jellemzőek a hosszanti árkolt minták, mert ott nagyobb a felfekvő felület, és a gumi hossztengelyével egyirányú mintahossz is hatékony vízelvezetést tud. Az AllSeasonContact nem aszimmetrikus, de a jobb és bal oldali mintablokkok egymáshoz képest kicsit eltolt helyzetűek (mint a Michelin CrossClimate-en is), hogy csendesebb legyen az abroncs. Mert így nem egyszerre éri el a útfelületet a két oldal szemben elhelyezkedő mintablokkja, nem lesz „dobolós” a gumihang.
A jó egyenesfutást a középen összeérő, pontosabban egymásba fonódó blokkelemek szolgálják, ezek menet közben terhelve úgy működnek, mint más abroncsmintáknál a középen, a gumi hossztengelyével párhuzamosan futó vezetőminták. A szélső mintasorok távolságát is úgy tervezték, hogy indulásnál-, fékezésnél a deformálódó minta blokkok egymást megtámasszák, így jó legyen a kapaszkodóképesség és a fékút is, a gumi ne legyen „nyúlós”.
Ennyit az elméletről. A gumik egy hét alatt megérkeztek a gumisomhoz, pont egy hete szereltettem fel. A régi téli abroncsokat, bár még nem érték el a kopáshatárt (de már közelítették) otthagytam kidobásra, majd ezt is leírom miért, és miket lehet kikövetkeztetni a kopásjellegzetességekből, illetve, hogy miért vált a gumi csúszóssá, miközben a mintamélység ezt nem indokolta.
Az AllSeasonContact gumikat pont egy esős nap szereltettem fel, és már így bekoptatás nélkül is jó volt vele útrakelni. Egy új gumiabroncs olyan egy autós embernek, mint egy katonának az egy hetes terepgyakorlat után tiszta alsót venni. Csendesebb, komfortosabb és nagyságrendekkel jobban tapad, mint a letaposott régi téli: amelyből egyenlőre még csak annyit szabad megállapítani, hogy az új gumi mindig jobb a réginél. Azóta körülbelül 400 km-t tettem meg, a komoly gumiteszteken általában 400-500 km-es beavatás után szokták próbára tenni az abroncsokat. Tehát tekinthetjük úgy, hogy a gumi-tartósteszt most rajtol!