Mindennek ellenére én is eltökörésztem azon, hogy tegyek-e a Passat 1.8T-be sportlégszűrőt. Arra gondoltam, hogy a turbó úgyis „áthúzza” amennyi levegő kell neki, minek költsek rá. Mindemellett azért a tuningcégek is ajánlják, például egy OCT csipeléshez ígért teljesítmény a tuningműhely ajánlása szerint csak úgy válik valóra, ha sportlégszűrőt és tuning lefújószelepet is kap a motor – az 1.8T esetéről beszélek. Végül Wittmann Zsoltival történt egyik beszélgetésünk után vásároltam csak, aki BMW motorok turbósítását műveli magas fokon, és csak annyit mondott: jót tesz neki. Az ő szava arany.
A neylonban az új sportlégszűrő, csupaszon a papírszűrő (az se túl régi)
Persze beszerelési időpontot úgy választottam meg, hogy röviddel előtte kapott az autó új légszűrőt, alig volt benne 2500 km, de hát így mulat a magyar. A légierőnkből a kilencvenes évek végén a Szuhoj vadászbombázókat és a Mig 23-as vadászokat is az ipari nagyjavítás után vonták ki a szolgálatból, ha már fáj, akkor fájjon nagyon. (Az ugyanolyan Szuhojok a lengyeleknél máig vidáman repülnek, mondhatnánk az a lengyel légierő ökle).
Szigorú dögök ezek a Szu22-esek, bár a szovjet gépek többet tudtak az exportra kerülőknél. A fotót Hesja készítette, hihetetlen jó repülőgép fotókat készít!
A történethez hozzátartozik, hogy a korábbi autóimba is bekerült előbb-utóbb a sportlégszűrő, tehát nem ismeretlen a téma számomra, mint felhasználó. Csak azokat olyan egyértelműbb képletnek véltem: a kis motorba azért, hogy minden terhét csökkentsük, és a munkája tengelyteljesítményként jelentkezzen, a nagy hengerűrtartalmúba pedig, mert rengeteg levegőt szivattyúz magába, tegye azt könnyedebben, máris jobb lesz a gázreakciója: és úgy is lett.
Ez a tisztító folyadék
A szűrő típusa nem volt számomra kérdés, mármint a kialakítás tekintetében. A korábbiakba is a gyárival csereszabatos betétszűrőt tettem, így döntöttem most is. Így nincs sok macera, egy jó direktszűrő installáláshoz azért ügyesnek kell lenni, hogy kapjon rendesen friss hűvösebb levegőt, ne érje közvetlen felcsapó víz, autómosáskor ne jusson rá mosóanyag. Persze lehet kapni olyan szetteket, amelyek a direktszűrőhöz tartalmazzák a légterelő lemezeket, csöveket, vízvédelmet, de azok azért márkás kivitelben húzós áruak. Biztos lenne olyan élethelyzet, hogy rábólintanék, de az nem a jelenlegi. (A direktek előnye, hogy a levegőszállítás keresztmetszete nem, vagy kevésbé korlátozott, mint a gyári szívóoldali csőrendszerben).
Ez meg itt a szűrőolaj. A WD40 nem jó helyette, se a turbinaolaj. Se a fegyverolaj. Csak szűrőolaj jó a szűrésre
Tehát megvettem, K&N-t választottam és hozzá rögtön a tisztító-olajozó készletet is, mert hát szükség lesz rá. Mindez persze nem ma történt, hanem két és fél éve, és 25 000 km-rel ezelőtt (a kis futásteljesítmény oka a tesztautózós életmód). Ez azért fontos adat, mert gyűlik a tapasztalat. Ugye rendszeres aggódási téma, hogy szűr-e rendesen, mennyi időnként kell tisztítani. Ugye egyrészt vannak a gyártói ajánlások, amelyek 20 000 km-ről beszélnek. Én már az előző kocsiknál is a 10 000 km-kénti tisztításra álltam be, vagy egyidőben az olajcserével (15 000 km-ként vagy évente). Ha valaki aggódós, ellenőrizheti szemrevételezéssel a szűrő állapotát, ha szürkül, olajsáros, akkor tisztítandó. Ez függ attól is, hogy milyen körülmények között használják az autót.
Az első berakáskor is kapott szűrőolajat
De engem, és szerelőimet is általában meglepi, hogy egész tiszta a szűrő a tisztításkor. Általában nem otthon tisztítom, hanem a szervízben megteszik a srácok helyettem. Annyiban előnyösebb is, hogy nagynyomású levegővel átfúvatják a szűrőt, amit otthon nem tudok megtenni. Tehát ez a tisztítás folyamata, a kiszerelt szűrőt átfújatjuk sűrített levegővel, majd alaposan befújjuk a tisztító folyadékkal, ami lemossa róla a fáradt szűrőolajat. Ezután lecsöpögtetés és újabb átfújás következik, majd jöhet a szűrőolaj felvitele szép egyenletes mozdulatokkal, hogy mindenhová jusson.
A tisztítást a nagynyomású levegővel való kifújatással kezdjük
A sportlégszűrők lényegében az olajos levegőszűrők elvén működnek, több rétegű, nyitott sejtszerkezetű szivacsszerű anyagból vagy szintén többrétegű, papír vagy szövet és fémháló kombinációból készülnek. Anyaguk nem szűr, csupán hordozófelület, a levegő tisztítását az olajfilm végzi. Én mindig az utóbbi típust vásároltam, a szivacsost használók mesélték, hogy azt túl lehet itatni olajjal. A sportlevegőszűrők élettartama elméletileg végtelen, mert a szűrő elszennyeződésekor a szűrésért felelős olajfilm lemosásával és új olaj felhordásával felfrissíthetők. Itt annyit hozzátennék, hogy a szivacsosok használói beszámoltak látható elhasználódásról, ami gondolom az anyag elfáradására vezethető vissza. Aki ilyet használ, annak kíváncsi lennék a tapasztalatára. Én az előző kocsiban öt év használat után azzal adtam el, és semmi jel nem utalt öregedésre.
Karbantartáskori olajozás, kábé egy évvel később. A szerviz azért is jó, mert a saját anyagát használja
Most kéne olyanokat írnom, hogy mennyivel fogyaszt kevesebbet, vagy lép jobban. Vagy mennyit spóroltam a dologgal. Hátulról indulva úgy hiszem semennyit sem spóroltam. Egy normál papírszűrő ára az autómhoz 1500-4500 Ft a gyártótól függően. A sportlégszűrőé, amit vettem kb. 18 000 Ft. Eddig kétszer volt tisztítva, tehát kétszer vettem volna papírszűrőt. És vettem még a tisztítószettet, ami egyébként nem vészes áru, 5000 forint körüli, és még bőven van benne. Mondjuk a BMW-ben a fent említett öt évet tekinthetjük „vizsgálati” évnek, ha öt papírszűrő árát spóroltam meg, akkor sem vagyok beljebb, tehát ezt a pénzmegtakarításos dolgot félre is tenném.
A szűrő visszarakása utáni térrendezés. A direktszűrők előnye, hogy a légszállítási keresztmetszet nem ilyen korlátozott
És a fogyasztás illetve a teljesítmény? Nehéz válaszolnom. A BMW-nél rögtön érezni lehetett a korábbinál sokkal jobb gázreakciót, és ott tényleg mérséklődött a fogyasztás azonos üzemkörülmények között átlag fél literrel (325e volt, 2,7 literes hathengeressel, volt hogy városban a 16-18-at is bekapkodta a dombosabbik oldalon). A Passatba akkor tettem, amikor meg lett csippelve. Tehát papírszűrővel is jobban ment. Fogyasztani meg 20-30 százalékkal kezdett többet, mert egyfolytában a gázon álltam, és csak 100-as benzint tehettem bele.
A szűrő meg a szett még a dobozában. Jobbra lent a munkalap
Aztán egy év elteltével visszarakattam a gyári programot, a fogyasztás visszaszelídült, néha, ha úgy jön ki a lépés egész meglepően keveseket tudok vele fogyasztani, de ez a csipelés és légszűrőcsere előtt is így volt. Ami biztos, a lefújószelep hangja jobban hallható � . De mivel a sportlégszűrőt a szívás energiaszükségletének a csökkentésére találták ki, jobb az áteresztőképességük a gyárak által beszerelt papírszűrőknél. Így valahol ott van a hatása, ha teljesítmény kell, akkor ott érkezik, ha piánós az autózás, akkor ott. A klasszikus magyarázat szerint a sportlégszűrők hatása a magasabb fordulatszám-tartományokban jelentkezik, 5-7 százalékos teljesítménynövekedés formájában. Úgy vélem ez inkább padon mérhető, bár a mérési tűrésen éppen csak túl lehet ez az érték (a keréken mérős padoknál). Fenékkel megérezni egy ilyen teljesítménynyereséget nem biztos, hogy sikerül. Más volt a bömös, az szegény tök elfojtott volt, előbb a kipufogó felől szabadítottam fel, majd a szűrővel elölről is utána mentem. Lehet a Passatban valamivel előbb felépül így a turbónyomás. Majd eldiskurálok erről turbós fejekkel.
Jelzés, nehogy valami túlbuzgó kidobja a francba :)
Így a sporlégszűrő ügyre fogékonyaknak azt mondanám, hogy ne tartsák vissza magukat. Nem nagy összeg, és a beszerelés sem ügy. A gyári szűrőkkel csereszabatosak vásárlásakor katalógusból választják ki a típushoz illőt. A beillesztéshez csupán le kell emelni a légszűrőház fedelét, mint egy normál szűrőcserénél, és a kivett papírszűrő helyére kell illeszteni a sportmodellt – előtte be kell olajozni. Én javaslom a jó márkát, meg legyen méretpontos, nehogy mellette szívjon a motor. A direktszűrő sikeres telepítéséhez azért több tapasztalat kell, de az is jó játék. Ott sem árt a motor méretnek-teljesítménynek megfelelő darabot választani, mert mikor barátom régebben a VR6 Golfra vett egy direktszűrőt, egy nagy gázadás után fuldoklani kezdett a motor, kinyitottuk a géptetőt és a szűrőt félig beszívta a motor. Tehát nem mindegy a minőség! És még valami: garanciaidős új kocsiba, amíg a gari le nem jár, nem tenném, ne dumáljanak érte.